Nyheter
Så mange nordmenn utsettes for digital svindel
En fersk undersøkelse avslører at nesten alle nordmenn blir utsatt for digitale svindelforsøk.

En fersk undersøkelse fra Respons analyse, utført på oppdrag fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), avslører at 9 av 10 nordmenn over 18 år har blitt utsatt for forsøk på digital svindel det siste året.
I første halvår av 2024 tapte nordmenn 607 millioner kroner til svindel, ifølge tall fra Finanstilsynet.
Les også: Visa advarer: Slik unngår du svindel
Alarmerende tall
«Tallene er alarmerende. Det er skremmende å se hvor mange som blir utsatt for forsøk på digital svindel, og det viser hvor viktig det er med økt bevissthet og konkrete tiltak», sier Johannes Vallesverd, seniorrådgiver i Nkom og leder av ekspertgruppen mot digital svindel.
Nkom og Økokrim etablerte i fjor høst en nasjonal ekspertgruppe mot digital svindel. Gruppen består av eksperter fra ulike myndigheter og bransje, og ledes av Nkom. Tiltak som er gjennomført har allerede gitt resultater, og i perioder kan opp mot en fjerdedel av alle samtaler fra utlandet bli stoppet som svindel.
Samarbeidet mellom næringsliv og myndigheter i Norge har vekket internasjonal oppmerksomhet, og norske myndigheter skal nå lede en global ekspertgruppe hvor over 20 land deltar. Hensikten er å avdekke sårbarheter og foreslå tiltak for å redusere svindeltrafikk over landegrensene.
Svindelkampanje virker
Nylig har Nkom oppfordret offentlige myndigheter til å ta grep for å hindre at navnet deres blir misbrukt i SMS-svindel.
«SMS-er blir ofte sendt ut med for eksempel Skatteetaten som avsender, men med denne tjenesten blir slike meldinger stoppet dersom det ikke faktisk er Skatteetaten som står bak, men noen som utgir seg for å være dem», sier antisvindel-ekspert Johannes Vallesverd i Nkom.
«Svindlere bruker gjerne kjente merkenavn med høy tillit, og tjenesten gjør det langt vanskeligere for dem å sende SMS i andres navn», legger han til.
Tilbakemeldinger fra mobiloperatørene viser nå en tydelig nedgang i denne typen svindel.
«Vi ser at systemene fungerer, og at svindlerne foreløpig ikke har klart å utnytte skattemeldingen slik de har gjort tidligere år.»