Bil og motor
10 skjulte ting du får i gamle biler: som elbiler har kuttet ut
Visste du at mange av de små, smarte løsningene fra eldre biler ikke finnes i dagens elbiler? Her er 10 ting du kanskje ikke har tenkt over – men som du kommer til å savne når de er borte.

Elbiler er moderne og teknologiske, men i overgangen til det nye har vi mistet mange små detaljer som gamle biler hadde. Dette er funksjoner og mekaniske elementer du kanskje ikke visste at du savnet – før du kjører en bil uten dem.
Her er 10 overraskende ting du ikke finner i dagens elbiler.
1. Fysiske knapper til alt

Gamle biler har egne knapper til varme, vifte og radio – som kan brukes uten å ta blikket fra veien. I elbiler må du ofte navigere i menyer på en skjerm.
2. Håndbrekk du selv trekker

Den gamle håndbremsen gir deg mer kontroll, spesielt i nødsituasjoner. I elbiler er det ofte bare en knapp – og mye mindre følelse.
3. Ordentlig reservehjul

Mange eldre biler har et ekstra hjul i bagasjerommet. Elbiler dropper ofte dette til fordel for en lappespray – som ikke hjelper ved større skader.
4. Lyd og vibrasjoner som sier noe

En bensin- eller dieselbil gir deg følelser – du hører motoren og kjenner girskift. Elbiler er så stille at du mister dette «språket».
5. Nøkkel i metall

Tradisjonelle nøkler fungerer alltid, også uten strøm. I elbiler styres det meste via app eller elektronikk – og det kan feile.
6. Analog fartsmåler og turteller

Gamle instrumenter gir umiddelbar og fysisk feedback. I elbiler er alt digitalt – og mister noe av sjarmen.
7. Varme med en gang

Forbrenningsmotorer genererer varme naturlig. Elbiler må varme opp med strøm, som ofte tar lenger tid – spesielt i kaldt vær.
8. Skjulte oppbevaringsrom

Eldre biler har kreative rom under seter og paneler. I elbiler prioriteres batteriplass og design – og slike rom forsvinner.
9. Mekanikk du kan fikse selv

I en gammel bil kan du skru selv. Elbiler krever spesialverktøy og teknisk innsikt – det fjerner DIY-følelsen.
10. Hengerfeste som standard

Gamle biler har ofte tilhengerfeste som standard. Mange elbiler må tilpasses for det – og noen kan ikke trekke noe i det hele tatt.