Følg oss her

Elbiler

Tidligere Tesla-ansatte lanserer ny elektrisk sportsbil

Nå kommer snart en elektrisk sportsbil til en rimelig pris. Dette under ledelse av tidligeere Tesla og Lucis-motors ansatte

Publisert

d.

Foto: Longbow

Et nytt britisk bilmerke ved navn Longbow tar form under ledelse av tidligere Tesla- og Lucid Motors-ansatte. Selskapet ble etablert i 2023 og er i ferd med å utvikle to elektriske sportsbiler, med levering planlagt fra 2026.

Billige sportsbiler for kjøreglede

Longbow ble startet av Daniel Davey og Mark Tapscott, som begge har erfaring fra Tesla og Lucid, i samarbeid med svenske Jenny Keisu. Davey har blant annet vært involvert i utviklingen av den første Tesla Roadster og i lanseringen av Model 3. Målet med Longbow er å bygge lette, elektriske sportsbiler med fokus på kjøreglede og tilgjengelig pris. Det skriver finansavisen.

Les også: Volvo EM90 med svake salgstall – kun 33 biler registrert i mars

Den første modellen som skal ut på markedet er Speedster, en åpen, toseters sportsbil med en egenvekt på 895 kilo og en rekkevidde på 442 kilometer. Modellen akselererer fra 0 til 100 km/t på 3,5 sekunder. Produksjonen er begrenset til 150 eksemplarer, og lansering er planlagt i andre halvdel av 2026. I Storbritannia starter prisen på rundt 85 000 pund, som med norske avgifter vil havne på omtrent 1 060 000 kroner. En spesialversjon kalt Luminary 1st Edition vil koste nærmere 1,6 millioner kroner.

Oppfølger

I 2027 følger coupémodellen Roadster, som til tross for navnet har fast tak. Bilen er litt tyngre med en vekt på 995 kilo og bruker 0,1 sekund mer fra 0 til 100 km/t. Startprisen i Storbritannia er 64 995 pund, som tilsvarer omtrent 784 000 kroner inkludert norske avgifter. Det planlegges 50 eksemplarer av Roadster Luminary 1st Edition og 100 av Autograph Edition.

Begge modellene er inspirert av klassiske lettvektsbiler som Lotus Elise og Jaguar E-Type, og bygges for hånd i Storbritannia. Eksakt produksjonssted er ikke offentliggjort, men det antas at det skjer i det såkalte Motorsport Valley, området hvor mange av verdens ledende motorsportteam holder til.

Lettvekt

Bilene er bygget på et lettvektschassis i aluminium med karosseripaneler i komposittmateriale. Ifølge selskapet skal drivlinjen baseres på en elmotor med en effekt på 240 kilowatt, tilsvarende 326 hestekrefter, og benytte rundt 2 170 nikkel-kadmium-celler som batterikilde. Dette gir en lav vekt og rask respons, uten bruk av tunge batteripakker.

Longbow bruker betegnelsen FEV, Featherweight Electric Vehicle, for å understreke bilens fokus på lav vekt. Design og tekniske valg er ment å følge arven etter lettvektsfilosofien til Lotus-grunnlegger Colin Chapman. Selskapets motto, oversatt til «hastighetens letthet», skal symbolisere denne retningen.

Selv om bilene er priset lavere enn modeller fra Porsche og Lotus, planlegger Longbow å oppnå lønnsomhet gjennom effektiv produksjon og målrettet nisjesatsing. Med manuell montering og fokus på kjøreglede, håper Longbow å tilby et alternativ for entusiaster som ønsker en moderne elbil med klassisk sportsbilfølelse.

Les også: Kan være på vei til Europa – Teslas selvkjøringsfunksjon et skritt nærmere

Annonse