Elbiler
Glem alt om ladeproblemer: Denne populære elbilen kan snart lades nesten helt opp på bare 5 minutter
En ny ladeteknologi kan snu opp ned på hva elbileiere forventer når batteriet skal fylles på.
Den kinesiske elbilprodusenten BYD forbereder et betydelig inntog på det europeiske markedet for lynlading.
Selskapet arbeider med å introdusere sin Flash Charging-teknologi, som kan levere opptil én megawatt ladeeffekt til kompatible modeller.
Dette representerer et markant teknologisk løft sammenlignet med dagens hurtigladere i Europa.
En oppdatering på LinkedIn viser at BYD allerede rekrutterer nøkkelpersoner som skal lede utrullingen av teknologien fra neste år.
Storstilt rekruttering viser ambisjonene
BYD søker nå medarbeidere til både etablering av ladepunkter og drift av et nytt europeisk kontrollsenter.
Senteret skal plasseres i Nederland, mens rekrutteringen favner hele Europa, inkludert Danmark.
Det skriver mediet inputmag.
Stillingsutlysningene beskriver ansvar innenfor blant annet forhandling av lokasjoner, myndighetsprosesser, energilagring, strømtilkobling og teknisk prosjektledelse.
Rekrutteringen indikerer tydelig at BYD planlegger en omfattende og rask utrulling av Flash Charging på det europeiske kontinentet.
Teknologien som muliggjør ekstrem ladehastighet
Flash Charging er utviklet for BYDs Super e-Platform, som er verdens første serieproduserte bilplattform med 1.000-volts arkitektur. Systemet åpner for ladeeffekter som kan redusere ladetiden dramatisk.
I Kina har BYD allerede demonstrert opplading fra nær tomt batteri til over 50 prosent på under fem minutter.
Teknologien kombineres med store energilagre ved ladepunktene, noe som gjør det mulig å levere svært høy effekt uten å overbelaste strømnettet.
Kun BYDs egne modeller kan utnytte full ladeeffekt, mens andre elbiler får hastigheten begrenset av sin egen maksimale ladeevne.
Utbyggingen av infrastrukturen vil uansett gi flere tilgjengelige hurtigladere for alle elbilister.
Europa får de første stasjonene i 2026
BYD forventer å ta Flash Charging i bruk i Europa fra neste år. I Storbritannia er planene allerede detaljerte, og 300 lynladere skal etter planen være i drift innen utgangen av 2026.
Mye tyder på at en tilsvarende strategi vil bli rullet ut i resten av Europa, der behovet for svært rask lading vokser kraftig.
Innføringen av megawatt-ladere kan endre europeiske bilisters forventninger til ladetid betydelig.
En reell mulighet for fem minutters lading vil samtidig legge press på både etablerte ladeoperatører og europeiske bilprodusenter, som nå møter en teknologisk utfordring der kinesiske selskaper ligger et skritt foran.

