Følg oss her

Elbiler

Ny batteriteknologi kan gi elbiler 1600 kilometers rekkevidde

Et helt nytt design snur opp ned på hvordan batterier bygges

Publisert

d.

Foto: Shutterstock

Det amerikanske selskapet 24M Technologies hevder å ha utviklet en banebrytende metode som kan forandre hele elbilindustrien. Teknologien, kalt electrode-to-pack (forkortet ETOP), fjerner store deler av de unødvendige komponentene som vanligvis finnes i batterier. Resultatet er et mer kompakt, lettere og langt mer energieffektivt batteri. I teorien med nok kapasitet til å gi elbiler en rekkevidde på opptil 1600 kilometer på én lading.

Mens dagens løsninger som cell-to-pack og cell-to-body allerede har gjort batteriene mer effektive, tar ETOP prinsippet enda et steg videre.

Mindre døvekt, mer energi

I et tradisjonelt elbilbatteri utgjør de aktive materialene, altså de delene som faktisk lagrer og frigjør energi, bare mellom 30 og 60 prosent av batteriets volum. Resten er plast, metall og strukturer som ikke bidrar til energilagring.

Les også: Nye trafikkregler trer i kraft 10. oktober: Her gjelder strenge regler for å spise og drikke under kjøring

Med 24Ms nye teknologi blir elektrodene bygget direkte inn i selve batteripakken. Dermed kan opptil 80 prosent av hele konstruksjonen bestå av aktive materialer. Det gir plass til mer energi uten å øke størrelsen, og dermed langt høyere rekkevidde. Det skriver input.

Selskapet mener at løsningen kan halvere materialforbruket og forenkle produksjonen kraftig.

Kan brukes med flere batterityper

En av de store fordelene med electrode-to-pack er fleksibiliteten. Metoden skal kunne brukes sammen med flere ulike kjemier, alt fra dagens litium-ion-batterier til fremtidige solid-state-løsninger. Dermed kan den bli aktuell ikke bare for elbiler, men også for elfly og stasjonære energilagre.

Ifølge 24Ms administrerende direktør Naoki Ota handler dette om mer enn bare effektivitet:
«USA må ikke bare øke produksjonen, vi må finne opp bedre batterier», sier han.

Store utfordringer før masseproduksjon

Selv om teknologien virker lovende, er veien til kommersiell produksjon lang. Dagens batterifabrikker er bygget for tradisjonelle celleformater, og et skifte til ETOP vil kreve helt nye produksjonslinjer og omfattende sikkerhetstesting.

Dessuten gjenstår tekniske utfordringer, som hvordan man skal oppdage feil uten individuelle celler, og hvordan man skal håndtere varme når de vanlige støttematerialene fjernes.

Et mulig gjennombrudd for amerikansk innovasjon

Mens kinesiske produsenter som CATL og BYD dominerer markedet gjennom storproduksjon og lave kostnader, satser 24M på radikal innovasjon. Hvis de lykkes, kan teknologien gjøre elbiler både billigere og betydelig mer effektive.

Og om beregningene stemmer, kan fremtidens elbiler kanskje kjøre hele veien fra Oslo til Roma på én eneste opplading.

Les også: Disse elbilene mister raskt verdi: se hvilke modeller du bør styre unna

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse