TV
Smart-TV-er overvåker skjerminnhold i sanntid: Spionerer på brukerne
En ny studie avslører at populære smart-TV-er fra Samsung og LG tar skjermbilder flere ganger i sekundet, noe som brukes til målrettet reklame.

Skjulte overvåkningsmekanismer i TV-en din
Forskere har oppdaget at mange smart-TV-er benytter en funksjon kalt «automatisk innholdsovervåking», som tar skjermbilder av det som vises på skjermen og analyserer det for reklameformål. Dette gjelder også når TV-en brukes som ekstern skjerm for en datamaskin eller spillkonsoll. Overvåkingen inkluderer også opptak av lydklipp.
Skjermbilder flere ganger i sekundet
Ifølge en studie omtalt av Tekniikan Maailma tar Samsungs TV-er skjermbilder hvert halve sekund, mens LGs modeller gjør det med intervaller på ti millisekunder.
Bildene og lydopptakene blir analysert ved hjelp av kunstig intelligens og sammenlignes med databaser for å identifisere innholdet. På dette grunnlaget kan brukerne få vist skreddersydd reklame.
Interessant nok viste studien at data ikke ble sendt til nettverket dersom brukeren benyttet tredjepartsapper som strømmetjenester. Derimot ble informasjon overført når man så på TV-sendinger eller brukte en HDMI-tilkobling.
Les også: Slik bør du aldri slå av TV-en: Kan forkorte apparatets levetid
TV-brukere uvitende om overvåkingen
Yash Vekaria, forsker ved University of California, Davis, uttalte til New Scientist at smart-TV-ene kan registrere sensitivt innhold uten brukerens viten. Studien viste også regionale forskjeller, der for eksempel enheter i Storbritannia ikke sendte data under TV-sendinger.
Brukere kan deaktivere overvåkingen i TV-ens innstillinger, men dette krever justering av flere forskjellige valg, ifølge forskerne.
Kritikk av personvernbrudd
Thorin Klosowski fra Electronic Frontier Foundation kritiserer praksisen og påpeker at brukernes samtykke til denne typen overvåking ofte er skjult i lange avtalevilkår ved oppsett av TV-en. Han mener det burde være tydeligere informasjon og en enkel mulighet for å avvise denne formen for datainnsamling.
Studien peker på at tredjeparts sporing på smart-TV-er har vært kjent en stund, men dette er en av de første store undersøkelsene som avdekker såkalt «second-party overvåking», der TV-en selv står for datainnsamlingen. Studien er publisert på arXiv.
Les også: Rammer mange kunder: Netflix-appen kan slutte å fungere
You must be logged in to post a comment Login