Teknologi
Milliardavtale om energi utløser kritikk: Beskyldninger om kursendring bort fra havvind skaper debatt
En energiavtale verdt milliarder av dollar møter sterk kritikk.
Det amerikanske innenriksdepartementet har igjen havnet i hardt vær etter å ha inngått en avtale med et energiselskap som ifølge kritikere flytter fokuset bort fra havvind og over mot naturgass.
Saken vekker debatt om energipolitikk, offentlige midler og fremtidens strømforsyning.
Vindkraft regnes blant de billigste energikildene og produserer elektrisitet uten direkte luftforurensning.
Samtidig øker USAs strømforbruk, blant annet på grunn av den voksende etterspørselen fra datasentre.
Kritikere mener derfor at beslutninger som forsinker eller stopper nye vindkraftprosjekter kan få konsekvenser for både strømpriser og forsyningssikkerhet.
Kritikk av kursen
Innenriksdepartementet ledes for tiden av Doug Burgum, som motstandere beskylder for å favorisere fossilt brensel fremfor fornybar energi.
Ifølge kritikken har departementet de siste månedene forsøkt å begrense nye prosjekter innen fornybar energi, samtidig som olje- og gassprosjekter har fått raskere behandling.
Flere av tiltakene har blitt utfordret i rettssystemet, og enkelte er allerede blitt omgjort etter juridiske avgjørelser.
Milliardavtaler
Den siste utviklingen handler om en rekke avtaler med energiselskaper der staten kjøper tilbake havvindleiekontrakter mot at selskapene investerer i andre energiprosjekter.
Ifølge kritikerne startet mønsteret i mars med en avtale med det franske energiselskapet TotalEnergies verdt nær 1 milliard dollar. Deretter fulgte en avtale på 885 millioner dollar i april og enda en stor avtale i juni.
Departementet begrunner avtalene med nasjonale interesser, men kritikerne avviser forklaringen og peker på tidligere rettsavgjørelser som ikke fant sikkerhetsmessige problemer ved havvindprosjekter.
Ny Invenergy-avtale
Den nyeste avtalen er inngått med Invenergy, som gir opp fire havvindleiekontrakter utenfor New York, New Jersey, California og Maine.
Leiekontraktene kostet selskapet totalt 756 millioner dollar og skal nå kjøpes tilbake av staten. Til gjengjeld har Invenergy opplyst at selskapet vil investere i flere naturgassbaserte energiprosjekter rundt om i USA.
Avtalen inkluderer også geotermiske prosjekter i det vestlige USA som produserer fornybar energi uten CO₂-utslipp.
Flere søksmål ventes
Kritikere anslår at de tre avtalene samlet har kostet skattebetalerne rundt 2,58 milliarder dollar.
De hevder også at avtalene bryter med både reglene for den føderale Judgment Fund og bestemmelsene i Outer Continental Shelf Lands Act.
En koalisjon av delstater har allerede gått til sak mot TotalEnergies-avtalen, og flere søksmål forventes å følge.

