Følg oss her

Nyheter

Britisk bilprodusent svarer Trump

Etter at president Donald Trump kunngjorde en ny toll på 25 prosent på alle biler som importeres til USA, har britiske Jaguar Land Rover (JLR) kommet med en tydelig reaksjon.

Publisert

d.

Foto: vivooo / Shutterstock.com

Tolløkningen ble innført onsdag 2. april, en dag Trump omtalte som «frigjøringsdagen». I tillegg ble det innført en ti prosent avgift på alle varer som eksporteres fra Storbritannia til USA.

Klarer seg uten USA-markedet

Mange i bilindustrien frykter at etterspørselen etter britisk-produserte biler vil falle, men JLR uttrykker tillit til egne merkevarer og selskapets evne til å håndtere endringer i markedet. Det skriver mediet express.

Les også: Tyskland nekter å bøye seg – Trumps bil-toll kan koste dem milliarder

En talsperson for selskapet uttalte at merkene har global appell, og at JLR er vant til skiftende markedsforhold. Fokus nå er å levere til kunder over hele verden og tilpasse seg de nye handelsvilkårene med USA.

USA var i 2023 det viktigste markedet for eksport av britisk-produserte biler. Nesten 17 prosent av alle biler produsert i Storbritannia ble sendt til USA, noe som genererte 7,6 milliarder pund i eksportinntekter.

Ønske om å styrke produksjon i USA

Hensikten med de nye tollene er å gjøre utenlandske biler dyrere for amerikanske forbrukere, med mål om å styrke den innenlandske bilindustrien. Samtidig håper amerikanske myndigheter at flere produsenter velger å bygge fabrikker i USA for å unngå tollavgiftene.

Noen produsenter, som Ferrari, har allerede varslet at de vil øke prisene i USA. Andre, særlig masseprodusenter, vurderer å absorbere deler av kostnaden i en overgangsperiode for å forbli konkurransedyktige.

Kostnadene lander på forbrukeren

Philipp Sayler von Amende, kommersiell direktør i Carwow Group, peker på at situasjonen skaper ytterligere utfordringer for bilprodusentene og leverandørkjedene. Han mener noen selskaper vil måtte redusere modellutvalget, mens andre vil overføre kostnadene til kundene.

Administrerende direktør i den britiske bilbransjeorganisasjonen SMMT, Mike Hawes, sier at kostnadene som følger med tollene neppe kan bæres av produsentene. Dette kan føre til høyere priser for amerikanske forbrukere og redusert etterspørsel etter britiske biler. Samtidig kan det føre til at britiske bilprodusenter må revurdere produksjonsvolumet dersom etterspørselen faller.

Les også: Volvo-sjef slår alarm – de nye tollene tvinger oss til å handle

Annonse