Følg oss her

Elbiler

Elektrisk Ford Puma på vei til Norge

Fords mest populære modell i Europa tar nå steget inn i elbilverdenen.

Publisert

d.

Foto: Ford

Den elektriske utgaven av Puma nærmer seg lansering, og de første bilene ventes på norske veier allerede i mai. Dette skriver bil24.

Ford Norge trekker frem flere sterke sider ved den nye modellen. Den skal være lettkjørt, energieffektiv, rask å lade og ha klassens største bagasjeplass. Den elektriske Pumaen plasserer seg i den kompakte SUV-klassen, men byr ifølge importøren på overraskende god plass og høy komfort.

Les også: Brukte biler alle jakter på i 2025 – og hvorfor du bør være rask

Rekkevidde og lading

  • Estimert rekkevidde: opptil 376 km (WLTP)
  • Forbruk: oppgitt til 13,1 kWh/100 km
  • Hurtiglading:
    • 10 minutter gir opptil 124 km
    • 10 til 80 % tar omtrent 23 minutter

Motor og ytelser

  • Forhjulsdrift
  • Elmotor: 168 hk
  • Akselerasjon: 0–100 km/t på 8 sekunder

Bagasje og lagring

  • Bagasjerom:
    • 523 liter opp til seterygg
    • 574 liter ved takhøyde
  • Gigaboks under gulvet: 145 liter, vaskbar og drenerbar
  • Frunk foran: 43 liter

Teknologi og utstyr

  • Startpris: 330.300 kroner (Select)
  • Premium-utgave: fra 353.800 kroner
    • B&O lydsystem med 10 høyttalere
    • Adaptive LED Matrix hovedlys
  • Skjermer:
    • 12,8-tommers digitalt instrumentpanel
    • 12-tommers sentral berøringsskjerm
  • Trådløs Apple CarPlay og Android Auto
  • Justerbart armlene og god lagringsplass i midtkonsoll
  • 1-pedalskjøring for enklere bykjøring

Designmessig bygger den nye modellen videre på dagens Puma, men har fått en mer robust front inspirert av Mustang Mach-E, ny bakspoiler og egne aluminiumsfelger.

Med en lengde på 4,2 meter er bilen godt tilpasset norske forhold, og Ford mener den vil slå an hos norske bilkjøpere akkurat som i resten av Europa.

«Når folk får prøvekjørt den elektriske Pumaen og ser hvor mye plass og kjøreglede den gir, er vi sikre på at dette blir en suksess også i Norge», sier Geir Haugaard, markedsdirektør i Ford Motor Norge.

Den elektriske Pumaen er altså like rundt hjørnet.

Les også: Derfor dør bilbatteriet ditt – selv om du aldri bruker bilen

Annonse