Elbiler
Elektrisk Ford Puma på vei til Norge
Fords mest populære modell i Europa tar nå steget inn i elbilverdenen.

Den elektriske utgaven av Puma nærmer seg lansering, og de første bilene ventes på norske veier allerede i mai. Dette skriver bil24.
Ford Norge trekker frem flere sterke sider ved den nye modellen. Den skal være lettkjørt, energieffektiv, rask å lade og ha klassens største bagasjeplass. Den elektriske Pumaen plasserer seg i den kompakte SUV-klassen, men byr ifølge importøren på overraskende god plass og høy komfort.
Les også: Brukte biler alle jakter på i 2025 – og hvorfor du bør være rask
Rekkevidde og lading
- Estimert rekkevidde: opptil 376 km (WLTP)
- Forbruk: oppgitt til 13,1 kWh/100 km
- Hurtiglading:
- 10 minutter gir opptil 124 km
- 10 til 80 % tar omtrent 23 minutter
Motor og ytelser
- Forhjulsdrift
- Elmotor: 168 hk
- Akselerasjon: 0–100 km/t på 8 sekunder
Bagasje og lagring
- Bagasjerom:
- 523 liter opp til seterygg
- 574 liter ved takhøyde
- Gigaboks under gulvet: 145 liter, vaskbar og drenerbar
- Frunk foran: 43 liter
Teknologi og utstyr
- Startpris: 330.300 kroner (Select)
- Premium-utgave: fra 353.800 kroner
- B&O lydsystem med 10 høyttalere
- Adaptive LED Matrix hovedlys
- Skjermer:
- 12,8-tommers digitalt instrumentpanel
- 12-tommers sentral berøringsskjerm
- Trådløs Apple CarPlay og Android Auto
- Justerbart armlene og god lagringsplass i midtkonsoll
- 1-pedalskjøring for enklere bykjøring
Designmessig bygger den nye modellen videre på dagens Puma, men har fått en mer robust front inspirert av Mustang Mach-E, ny bakspoiler og egne aluminiumsfelger.
Med en lengde på 4,2 meter er bilen godt tilpasset norske forhold, og Ford mener den vil slå an hos norske bilkjøpere akkurat som i resten av Europa.
«Når folk får prøvekjørt den elektriske Pumaen og ser hvor mye plass og kjøreglede den gir, er vi sikre på at dette blir en suksess også i Norge», sier Geir Haugaard, markedsdirektør i Ford Motor Norge.
Den elektriske Pumaen er altså like rundt hjørnet.
Les også: Derfor dør bilbatteriet ditt – selv om du aldri bruker bilen