Følg oss her

Elbiler

VW og Audi vil satse på bensinbiler igjen

Etter skuffende salgstall for elbiler, planlegger bilprodusentene å satse mer på bensin- og hybridbiler.

Publisert

d.

Volkswagen og Audi gjør nå en stor endring i strategien sin.

Elbilsalget skuffer

Volkswagen ID.4 har riktignok hatt gode salgstall i enkelte markeder, men generelt sliter elbilsalget. I 2024 falt Volkswagens elbilsalg med 2,7 prosent, mens Audi opplevde et enda større fall på 7,8 prosent, ifølge DrivenCarGuide.

Som et resultat vurderer nå Volkswagen og Audi å satse tyngre på tradisjonelle drivstoffbiler igjen.

Satsing på bensin og hybrid

Ifølge den tyske avisen Handelsblatt planlegger Volkswagen og Audi å investere mer i bensin- og hybridbiler. Dette vil forsinke deres tidligere planlagte overgang til kun elbiler, som var ment å skje innen 2033 i Europa.

Denne beslutningen bryter med de tidligere forpliktelsene om å fase ut forbrenningsmotorer, noe som kan få konsekvenser for hele Volkswagen-konsernet.

Les mer:Elbiler sjanseløse ovenfor svindel

Offisiell kunngjøring ventes i mars

En offisiell uttalelse om endringene forventes i løpet av mars. Dersom strategien godkjennes, vil det ikke bare påvirke Volkswagen og Audi, men også andre merker under Volkswagen Group, inkludert Porsche, Bentley og Lamborghini.

Luksusmerkene justerer planene

Porsche

Salget av Porsche Taycan, elbilmodellen deres, har falt med hele 49 prosent.

Den kommende generasjonen av Macan var planlagt som elbil, men det ser nå ut til at den også vil tilbys med forbrenningsmotor.

Bentley

Bentleys første elbil er utsatt fra 2025 til 2026.

Målet om å fase ut bensinbiler er nå skjøvet til 2035.

Lamborghini

Lamborghini har utsatt sin første elbil, Lanzador EV, fra 2028 til 2029.

Den neste modellen av Urus blir dog hel-elektrisk, men ikoniske V8- og V12-motorer vil forbli i produksjon til godt ut på 2030-tallet.

Elbilmarkedet i Europa svekkes

Ifølge ACEA, den europeiske bilprodusentforeningen, falt markedsandelen for elbiler i EU med 1 prosent i 2024 og utgjør nå 13,6 prosent.

Les mer:Tesla styrter i Europa – er ikke lenger den mest solgte elbil

Hva betyr dette for Norge?

Med Norge som et av de ledende markedene for elbiler, kan denne endringen i strategien påvirke tilbudet av elbiler også her til lands. Dersom Volkswagen og Audi satser mer på bensin- og hybridbiler, kan det bety færre nye elbilmodeller på det norske markedet i årene fremover.

Kort sagt: Elbilskiftet i bilindustrien ser ut til å møte forsinkelser, og bensinbilene gjør et overraskende comeback.

Annonse
Klikk for å kommentere

You must be logged in to post a comment Login

Send en melding