AI
Coop tar i bruk kunstig intelligens
Dagligvarekjeden Coop tar i bruk kunstig intelligens, og lager datagenererte bilder.

Nå inntar kunstig intelligens Coop-butikkene.
Nytt initiativ i Danmark
Denne uken har dagligvarekjeden nemlig testet noe helt nytt. Det er riktignok ikke her i Norge, men i ett av våre nærmeste naboland, Danmark.
Dansker som åpner tilbudsavisen denne uken kommer til å møte noe helt nytt.
Der er nemlig de vanlige modellene som viser frem klær, reklamerer for yoghurt eller spiser grønnsaker, erstattet av modeller som er laget ved hjelp av kunstig intelligens.
Les også: Forsvaret forbyr bruk av AI-appen DeepSeek
Datagenererte modeller
På sidene i reklamefoldere med annonser for klær for butikkene Kvickly og SuperBrugsen vil nemlig noen av modellene fremover være datagenererte.
Det skriver Coop selv i en pressemelding.
«Foreløpig er det en test, men vi forventer at den sprer seg», sier senior markedssjef i Coop, Heidi Kessler som mener at den nye metoden vil gi mer inspirerende tilbudsaviser.

Modellene til venstre er personer som har blitt fotografert på tradisjonell måte, mens modellen til høyre er AI-generert. (Faksimile: Coop Danmark)
Mer fleksibilitet
Hun forklarer at det gir bedre muligheter til å lage kreative løsninger uten å måtte bruke ressurser på locations, modeller, fotografer og makeup-artister for å få gode bilder.
Bak utviklingen av AI-modellene står reklamebyrået Replica, som forventer at bruken av kunstige modeller vil spre seg.
«Vi har allerede sett noen av verdens største moteselskaper bruke AI i sin markedsføring. AI gir oss enda mer fleksibilitet», sier Mette Hassing Christensen, Republicas Chief Operating Officer.
Les også: 10. mars stopper det: Gmail vil stenge alle disse kontoene
You must be logged in to post a comment Login