Følg oss her

Elbiler

Slik skal tesla tilbake

Tesla høstet både ros og kritikk for endringene i nye Model 3. Nå tyder mye på at en av de mest omdiskuterte løsningene – blinklys-knappene – blir reversert.

Publisert

d.

Foto: Hadrian / Shutterstock

Da Tesla lanserte den oppgraderte versjonen av Model 3 mot slutten av 2023, kom bilen med en rekke forbedringer. Den fikk blant annet ny stemningsbelysning i kupeen, skjerm for baksetepassasjerer, bedre lydisolering og forbedret aerodynamikk – i tillegg til økt rekkevidde.

De fleste nyhetene ble godt tatt imot. Men én endring skilte seg ut som omdiskutert: Tesla fjernet den tradisjonelle blinklys-spaken og erstattet den med knapper på rattet. Dette var en videreføring av løsningen som først ble introdusert med Yoke-rattet i Model S og X. Erfaringene har imidlertid vist at knappene kan være vanskelige å bruke – særlig i rundkjøringer, der rattet ofte snus og knappene dermed havner i uvante posisjoner. Enkelte kjøreskoler har gått så langt som å kutte ut nye Model 3 av den grunn.

Les også: Nissan-klassiker gjør comeback – nå som elbil

Tilbake til spaken?

Da den oppdaterte Model Y ble presentert tidligere i år, var blinklys-spaken tilbake på plass. Nå antydes det at det samme vil gjelde for Model 3. Tesla-kjenner Chris Zheng skriver på X (tidligere Twitter) at «Model 3 snart vil komme med blinklys-spak».

Zheng har tidligere vært tilhenger av knappene. Da han kommenterte blinklys-spaken i Model Y, skrev han:
«Veldig skuffet over at nye Model Y har blinklys-spak. Et stort skritt bakover.» Det skriver Elbil24.

Likevel tyder uttalelsene nå på at Tesla tar signalene fra brukerne på alvor, og vurderer å gå tilbake til en mer tradisjonell løsning.

Minimalisme med en grense

Tesla har lenge vært kjent for sitt minimalistiske interiørdesign, der det meste styres via den sentrale skjermen eller med stemmestyring. De fysiske knappene er få – og det var en naturlig del av denne filosofien da blinklys-spaken ble fjernet fra Model S, X og 3.

Men kanskje gikk selskapet for langt. I et intervju med Jay Leno sa Lars Moravy, visepresident for utvikling i Tesla:
«I Tesla sier vi alltid at hvis du ikke sletter så mye at du må ta noe tilbake, har du ikke slettet nok. Vel, kanskje vi slettet for mye.»

Når – og om – den norske utgaven av Model 3 vil få tilbake spaken, er foreløpig ikke bekreftet. Det er likevel verdt å merke seg at modellen var Norges nest mest solgte bil i 2024, kun slått av Model Y.

Les også: Batteriskandalen ingen snakker om: og hva den kan koste deg

Annonse