Følg oss her

Biler

Topp 10 brukte biler mange angrer på at de kjøpte

Mange bruktbiler ser lovende ut – men ender som store skuffelser. Her er 10 modeller nordmenn ofte angrer på at de kjøpte.

Publisert

d.

En bruktbil kan være et kupp – eller en konstant frustrasjon. Mange kjøpere oppdager først problemene etter at bilen står i innkjørselen.

Her er 10 bruktbiler som mange eiere senere har angret på at de investerte i.

Fiat 500 (2012–2016)

Foto: Fiat

Fiat 500 ser sjarmerende ut, men bak det retro designet skjuler det seg en rekke svakheter. Spesielt girkassen og elektronikken er hyppige kilder til problemer. Komforten er lav, plassen trang, og annenhåndsverdien faller raskt. Mange lar seg friste av utseendet – og angrer senere.

Mini Cooper (2010–2015)

Foto: Mini.dk

Mini er populær, spesielt blant førstegangskjøpere, men den er kjent for dyre verkstedsregninger. Eldre modeller har ofte problemer med motor, turbo og elektriske systemer. Selv en enkel feil kan bli kostbar – reservedeler og arbeid er dyrt.

Ford Focus PowerShift (2011–2016)

Foto: Ford

En ellers solid bil ble plaget av et stort problem: Fords PowerShift automatgirkasse. Den er kjent for å hakke, veksle feil og kreve kostbare reparasjoner. Mange kjøpere angrer kun på grunn av girkassen alene.

Peugeot 308 (2008–2014)

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Peugeot 308 finnes med flere motorvalg, men noen versjoner har hatt store pålitelighetsproblemer. Små bensinmotorer har vist seg særlig utsatte, med problemer knyttet til kjedestrammer, elektronikk og oljeforbruk. Kombinasjonen av lav bruktverdi og risiko for feil gir mange grunn til å angre.

Renault Mégane (2006–2012)

Foto: gd_project / Shutterstock.com

Denne generasjonen Mégane er beryktet for små, men hyppige problemer. Elektriske feil, problemer med startkort og interiørkomponenter som svikter før tiden, fører til konstant irritasjon. Mange føler at bilen blir «sliten» altfor fort.

BMW 1-serie (2004–2011)

Foto: BMW

Mange kjøper 1-serien for å få BMW-følelsen til lavere pris – men det kan koste dyrt. Spesielt dieselvariantene sliter med turbofeil, svinghjulsproblemer og dyre partikkelfiltre. Reparasjoner hos BMW-verksteder er sjelden billige.

Citroën C4 (2008–2013)

Foto: Citroën

C4 lider av mange av de samme problemene som andre franske biler fra denne perioden: elektriske feil, middelmådig byggekvalitet og sviktende kjørekomfort over tid. Flere eiere melder om trøblete girkasse og svak fjæring.

Dodge Caliber (2006–2011)

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Amerikansk design, men europeisk skuffelse. Caliber ble solgt som praktisk og robust, men oppleves ofte som støyende, klossete og med dårlig byggekvalitet. CVT-girkassen gjør kjørefølelsen svak, og annenhåndsverdien er dårlig.

Alfa Romeo Mito (2008–2014)

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Mito ser sporty og kul ut, men skuffer ofte i lengden. Harde dempere, stadig elektriske problemer og tekniske feil etter noen år gir mange eiere både frustrasjon og ekstraregninger. En bil som krever lidenskap, tålmodighet – og gjerne et ekstra verktøysett.

Chevrolet Aveo (2007–2012)

Foto: Aleksandr Kondratov / Shutterstock.com

Aveo var billig – og kjennes også slik. Den føles raskt sliten, motoren er svak, og girskiftet tregt. Interiøret er spartansk og komforten lav. Mange kjøpte den som pendlerbil, men endte med å tilbringe mer tid hos mekanikeren.

Annonse