Elbiler
Etter Luce-floppen: Ferrari rydder ut markedssjefen etter 16 år
Massimiliano Di Silvestre overtar 1. juli, en måned etter Ferraris omstridte elbil-debut i Roma.
Ferrari har skiftet ut sin mangeårige markeds- og kommersielle direktør Enrico Galliera. Tidligere sjef for BMW Group Italia, Massimiliano Di Silvestre, tar over rollen som Chief Marketing and Commercial Officer fra 1. juli 2026, og rapporterer direkte til konsernsjef Benedetto Vigna.
Galliera har ledet Ferraris markeds- og kommersielle avdeling i over 16 år, opplyser Il Sole 24 ORE. Han skal selv ha tatt initiativ til å gå videre i karrieren, og Ferrari beskriver overgangen som planlagt.
"Jeg vil takke Enrico for det ekstraordinære bidraget han har gitt Ferrari gjennom sin lange karriere," sier Vigna i pressemeldingen.
Om Di Silvestre sier konsernsjefen at "hans internasjonale erfaring og lederskap vil gi et viktig bidrag til å lede selskapet gjennom neste vekstfase".
Aksjen stupte åtte prosent på lansering
Tidspunktet for byttet er likevel oppsiktsvekkende. Nøyaktig én måned tidligere, den 25. mai 2026, avduket Ferrari sin første helelektriske bil, Luce, ved en pompøs presentasjon i Roma. Reaksjonen i markedet var brutal, og aksjen falt rundt åtte prosent i løpet av dagen.
Markedsverdien ble redusert med rundt fire milliarder dollar i løpet av 48 timer, skriver The Next Web.
Luce starter på 550.000 euro, om lag 6,4 millioner kroner, og er en firedørs femseter med fire elmotorer og over 1.000 hestekrefter. Batteriet er på 122 kilowattimer, rekkevidden ligger rundt 530 kilometer, og 0 til 100 km/t går unna på 2,5 sekunder. Produksjonen starter senere i 2026.
Designet kom fra Jony Ive
Mye av motstanden handler om utseendet. Eksteriør og kupé er signert tidligere Apple-designsjef Jony Ive og designkollektivet LoveFrom, sammen med Marc Newson. Selve avdukningen i Roma var også omstridt, ettersom Ferrari hadde lekket de fleste tekniske detaljene på forhånd, slik at det eneste virkelig nye var den polariserende designlinjen. Journalister fikk heller ikke kjøre bilen, ifølge analysen til Electrek.
Blant de skarpeste kritikerne er Luca di Montezemolo, som ledet Ferrari som styreleder og konsernsjef fra 1991 til 2014.
"Vi risikerer å ødelegge en legende, og det er jeg veldig lei meg for," sa Montezemolo i et utspill etter avdukningen. Han mener bilen er så langt unna Ferraris arv at "den steilende hesten" bør fjernes fra panseret, og legger spydig til at dette i hvert fall er en bil "kineserne ikke kommer til å kopiere".
En syndebukk eller en kursendring
Sjelden har en luksusbil utløst så mye støy så raskt, og enda sjeldnere har en markedssjef med over 16 år i samme stol blitt skiftet ut bare ukene etter. Offisielt er det ingen kobling mellom Luce-mottakelsen og Gallieras avgang, men signalet utad er tydelig: Ferrari trenger en ny stemme inn i elbilæraen, og henter den fra et merke som har solgt elbiler i Europa i nesten et tiår.
For norske bilinteresserte, som lever i et av verdens mest modne elbilmarkeder, er saken et nyttig speilbilde. Selv et ikonisk merke med ubegrensede ressurser kan snuble på det som ofte er den vanskeligste delen av en elbillansering, nemlig å overbevise de mest dedikerte kundene om at den nye bilen fortsatt er den samme bilen.

