Nyheter
Hvilke trafikkregler gjelder her? Ny hvit linje i rundkjøringer forvirrer bilistene
En ny markering i en rundkjøring skaper usikkerhet blant sjåfører og reiser spørsmål om hva som faktisk er riktig å gjøre.
En nyutformet rundkjøring vekker for tiden oppsikt blant bilister, som melder om uvanlig trange kjørefelt og markeringer som er vanskelig å tolke.
Flere sjåfører forteller at de må ta ekstra forsiktige manøvre for å komme rundt, mens andre beskriver situasjoner der større kjøretøy knapt klarer å passere.
Diskusjonen har i løpet av kort tid blitt et hett tema både på sosiale medier og blant profesjonelle aktører i transportbransjen.
Bakgrunnen er en ombygging som skulle øke sikkerheten, men som i praksis har gitt mange trafikanter inntrykk av at veien har blitt smalere og dermed mer utfordrende.
Særlig den indre hvite linjen i rundkjøringen har skapt tvil om hvilke regler som gjelder, fordi flere oppfatter den som en solid sperrelinje som ikke må krysses.
Det skriver mediet tagesanzeiger.
Debatten i Winterthur tar fart
Rundkjøringen det gjelder, ligger i det trafikkerte Ohrbühl-krysset i Winterthur.
Området har gjennom flere år hatt et relativt høyt antall ulykker, noe som førte til et omfattende moderniseringsprosjekt.
Tiltakene omfatter nye sykkelstier, smalere kjørefelt og en fast fartsgrense på 30 km/t. Ombyggingen hadde som mål å skape tryggere forhold for alle trafikanter.
Reaksjonene har imidlertid vært blandede. Transportentreprenør Roger Bischof beskriver den nye utformingen som unødig krevende, spesielt for større lastebiler.
Kommunens innlegg om ferdigstillelsen fikk over 80 kommentarer, hvor en betydelig del uttrykte skepsis. En lokal politiker fortalte til TeleZüri at enkelte lastebilsjåfører har måttet gå ut av kjøretøyet for å be andre bilister rygge, slik at de kunne komme seg rundt.
Kommunens forklaring på den nye linjeføringen
Kommunens avdeling for bygg og mobilitet avviser at markeringen skaper reguleringsmessige problemer.
Pressekontakt Michael Graf forklarer at den hvite linjen er en kantlinje som kan krysses dersom det er nødvendig. Den er ment som et visuelt tiltak for å redusere hastigheten og forhindre forbikjøringer, som tidligere førte til flere farlige situasjoner.
Graf viser også til erfaringer fra en annen rundkjøring i nærheten, der en lignende løsning har gitt gode resultater.
Kommunen planlegger dessuten å male området mellom kantlinjen og midtøyet i gult, slik at førerne får en bedre romforståelse.
Reaksjoner fra transportnæringen
Flere transportbedrifter opplyser at de foreløpig ikke har registrert formelle klager fra egne sjåfører. Bischof mener likevel at situasjonen krever oppmerksomhet, selv om han anerkjenner at de nye sykkelstiene er et positivt tiltak.
Han påpeker også at området lenge har vært preget av tett trafikk, noe som gjør det vanskelig å si om endringene forsterker eller avlaster trafikkbildet.
En endelig vurdering av rundkjøringen ventes først når trafikanter har fått mer tid til å venne seg til den nye utformingen, og når den planlagte gule markeringen er på plass.

