Uncategorized
De rød-gul-grønne trafikklysene forsvinner gradvis fra veiene: Dette kan bli erstatteren
En ny idé fra forskere kan endre hvordan trafikken styres i fremtiden, og utviklingen peker mot et overraskende tillegg i lyskrysset.
Trafikklys med rødt, gult og grønt har styrt trafikken i nærmere hundre år.
Systemet oppleves som så innarbeidet at de fleste knapt forestiller seg at det kan endres.
Forskere i USA mener likevel at tiden er inne for å tenke nytt og utvikler nå et system som kan gi trafikklysene en fjerde farge.
Tanken er å supplere dagens rødt, gult og grønt med en fjerde farge, trolig hvit, som kun skal aktiveres i helt spesielle situasjoner.
Trafikklys kan få en ny rolle
Ideen høres futuristisk ut, men den springer ut av en utvikling som allerede er i full gang.
Selvkjørende biler blir stadig mer avanserte, og forskerne mener at en ekstra lysfarge vil gjøre det mulig å utnytte teknologien bedre.
Den hvite fargen skal brukes når et kryss inneholder et tilstrekkelig antall autonome kjøretøy.
I slike tilfeller skal bilene kommunisere med hverandre og koordinere trafikkflyten selv, i stedet for at lyskrysset regulerer trafikken på tradisjonelt vis.
Det hvite lyset vil signalisere til vanlige førere at de skal følge strømmen av selvkjørende biler, som midlertidig har overtatt styringen av trafikken.
Når antallet vanlige biler igjen overstiger de selvkjørende, går krysset tilbake til de tre kjente lysfargene.
Det skriver Denoffentlige.
Lang historie med nye teknologiske hopp
Trafikklys har vært en del av bybildet i mer enn 150 år. Det første ble satt opp i London i 1868 og var gassdrevet med manuell betjening.
Forsøket endte dramatisk da systemet eksploderte som følge av en lekkasje.
Først i 1926 kom den elektriske versjonen i Wien, og siden har rødt, gult og grønt vært den globale standarden.
Forskerne mener nå at tiden er moden for et nytt teknologisk steg.
Store gevinster i foreløpige tester
De første simuleringene viser lovende resultater. Køer og ventetid kan reduseres kraftig, i enkelte tilfeller med opptil 94 prosent.
Forskerne ser særlig potensial i en fremtid der robotaxier, selvkjørende varebiler og busser utgjør en større andel av trafikken.
Den største begrensningen er dagens lave antall autonome kjøretøy. Teknologien krever et betydelig volum for å fungere effektivt, noe som fortsatt ligger et stykke frem i tid.
Hvilken farge ender det med
Forskerne har ennå ikke fastslått om det endelige signalet skal være hvitt, eller om en annen farge vil egnes bedre.
Det viktigste er at den skiller seg tydelig fra de eksisterende lysene, slik at ingen trafikanter er i tvil om betydningen.
Initiativet ses som et mulig første skritt mot et mer intelligent og dynamisk trafikksystem, der biler med og uten fører kan samhandle sømløst. Det er ennå tidlig i prosessen, men forskerne mener at en fjerde lysfarge kan bli en naturlig del av fremtidens veikryss.

