Følg oss her

Nyheter

Fra dieselblikk til batterifest: Hva betyr Euro 7-reglene for deg?

Publisert

d.

EUs nye utslippskrav skal gjøre Europas bilpark grønnere – men de kan treffe forbrukerne hardt. Bak tekniske standarder skjuler det seg et politisk drama om industri, klima og økonomisk press.

Nye grenser, gamle vaner

FrankHH/shutterstock.com

Euro 7 erstatter de tidligere miljønormene og skjerper kravene til både bensin- og dieselbiler. Målet er renere luft, men produsentene frykter at kravene kveler innovasjonen.

Produsentene på overtid

shutterstock.com

Bilindustrien kaller kravene urealistiske og kostbare. Mange fabrikker må legge om produksjonen, og det kan føre til tusenvis av tapte arbeidsplasser i Europa.

Forbrukeren betaler prisen

shutterstock.com

Selv små endringer i motor- og eksosteknologi gjør bilene dyrere. Eksperter advarer om at de nye reglene kan øke prisene på både nye og brukte biler betydelig.

Politisk tautrekking

shutterstock.com

Flere medlemsland har forsøkt å utsette implementeringen. Spesielt Tyskland og Italia kjemper for mildere krav, mens Brussel fastholder at miljøet ikke kan vente.

Lobbykamp i kulissene

Foto: Cobalt S-Elinoi / Shutterstock.com

Store bilkonsern har investert millioner i å påvirke forhandlingene. Spørsmålet handler ikke bare om klima – men om hvem som skal dominere fremtidens marked.

Grønn troverdighet på spill

Frame Stock Footage / Shutterstock.com

Kritikere frykter at Euro 7 blir et symboltiltak som verken hjelper miljøet eller industrien. For stramme krav kan bremse innovasjon og flytte produksjon ut av Europa.

Dieselens siste akt

Lena_karpi / Shutterstock

De nye reglene markerer i praksis slutten for dieselbilen. Samtidig presser elbiler og hybridteknologi seg frem – men spørsmålet er om overgangen går for raskt.

Et kontinent i girskifte

Shutterstock.com

Euro 7 er mer enn en teknisk regulering – det er et uttrykk for Europas dilemma mellom idealer og realiteter. I kampen for renere transport settes hele den grønne omstillingen på prøve.

Hej, jeg hedder Mikkel, jeg er 22 år og arbejder i Tech-afdelingen som skribent og content creator. Jeg går meget op i træning – både løb, styrketræning og alt derimellem. Tidligere har jeg også arbejdet som e-sportstræner, da jeg havde mere fritid.

Annonse