Elbiler
8 elbiler som kan miste støtte i 2027 – og hva det betyr for lommeboken
1. Tesla Model Y – pris over terskel

Model Y ligger i et nivå der økte registreringsavgifter i 2027 kan dytte den ut av støtteordningene. Når grenseverdiene senkes og satsene stiger, blir mellom- og topputgavene særlig utsatt.
2. Volkswagen ID.4 – folkemodell i faresonen

ID.4 selges ofte med pakker som løfter prisen over støttevennlige nivåer. En strammere politikk vil trolig prioritere rimeligere varianter, og bedre utstyrte utgaver risikerer å miste støtte i 2027.
3. Škoda Enyaq – komfort koster

Store batterier og høyt utstyr gjør Enyaq sårbar når avgiftene stiger og støttevinduer snevres inn. Firehjulstrekk og store felger kan presse prisen over fremtidige terskler.
4. Kia EV6 – teknologi nær premium

EV6 leverer høy ytelse og rask lading, men prisnivået gjør den utsatt. Toppversjoner rammes først, men også mellomtrinn kan falle utenfor støtte i 2027.
5. Hyundai Ioniq 5 – prispress i vente

Oppgraderte modeller og større batterier kombinert med økte avgifter kan gjøre at flere varianter faller ut av støttefeltet. Registreringsdatoen blir avgjørende for sluttprisen.
6. Polestar 2 – premium under press

Polestar 2 prises ofte over rimeligere klasser. Dersom støtte prioriteres til lavere kjøpspris i 2027, kan modellen miste fordelene – særlig long range- og performance-utgaver.
7. BYD Dolphin – rimelig bil med små marginer

Selv om Dolphin er gunstig priset, kan lavere støttegrenser og høyere avgifter treffe bedre utstyrte versjoner. Små endringer i avgift kan velte totaløkonomien.
8. MG4 – avhengig av støtte for å være best i pris

MG4s styrke er prisen. Dersom støtte kuttes i 2027, kan totalprisen stige nok til at etterspørselen svekkes – og enkelte utstyrsnivåer mister støtte.