Biler
Er det slutten? Fransk bilmerke på randen av utryddelse
Det skulle bli Frankrikes svar på Audi. En elegant gjenfødelse av fransk luksus, der stil, komfort og teknologi gikk hånd i hånd.
Ti år etter den storstilte lanseringen står DS Automobiles midt i sin største krise så langt.
Ifølge flere medier vurderer Stellantis-sjef Antonio Filosa å knytte merket tettere til Citroën – noe som i praksis kan bety slutten på den franske premiumdrømmen.
Det skriver mediet oe24.
Fallende salg og lunken interesse
Tallene taler sitt tydelige språk. I første halvdel av 2025 solgte DS bare rundt 16.000 biler i Europa, et fall på over 22 prosent.
Hjemmemarkedet Frankrike er hardest rammet, der salget har stupt.
DS ble lansert som Stellantis’ (den gang PSA) elegante motstykke til tyske premiummarkeder som Audi og BMW. Satsingen har imidlertid aldri virkelig tatt av.
Kritikere mener at DS-modellene er for like søstermodellene fra Citroën og Peugeot, samtidig som prisene ligger høyt.
Resultatet er biler som ser eksklusive ut, men som mange mener mangler det lille ekstra som rettferdiggjør prislappen.
Risiko for nedgradering
Ifølge både franske og tyske medier kan DS bli degradert til et utstyrsnivå under Citroën – eller rett og slett forsvinne som eget merke.
En slik beslutning vil være et kraftig tilbakeslag for Stellantis’ ambisjon om å ha et reelt luksusmerke i porteføljen.
Offisielt alt under kontroll
Hos Stellantis forsøker man å berolige. Christine Schulze Tergeist, sjef for DS i Tyskland, avviser spekulasjonene og understreker at merket skal forbli uavhengig og fortsette sin premiumstrategi.
Selv om de offisielle uttalelsene er optimistiske, er det vanskelig å se bort fra sviktende salg og synkende interesse.
DS Automobiles ble skapt for å løfte fransk bilkunst til nye høyder, men spørsmålet er om drømmen allerede har kjørt av veien.