Biler
Feil bruk av nødblink kan koste deg dobbelt
Mange bruker nødblink feil, det kan koste.
Nødblink er laget for å varsle fare, ikke for å skaffe seg en praktisk parkeringspause. Likevel bruker mange bilister varsellysene som unnskyldning for å stanse der det er forbudt, og det kan bli dyrt.
Ifølge NAF er det en utbredt misforståelse at nødblink gjør en ulovlig parkering lovlig. I virkeligheten er det motsatt. Feil bruk kan føre til at du får bot både for parkeringen og for misbruk av lys.
Les også: Disse elbilene mister verdi raskere enn du tror
Vanlig misforståelse blant bilister
En tidligere undersøkelse fra Norstat viser at mange førere ikke tar advarslene på alvor. En av fem under 40 år svarte at de synes det er greit å bruke nødblink ved korte stopp, selv på steder der parkering ikke er tillatt.
Tallene viser også at menn, folk fra Oslo og personer med høy inntekt oftere enn andre mener at slik bruk er akseptabel.
NAFs seniorrådgiver Nils Sødal sier at mange tror varselblink gir en slags tillatelse til å stå hvor som helst, men at det i realiteten gjør det motsatte. Varsellysene gjør den ulovlige parkeringen mer synlig og trekker oppmerksomhet til bruddet.
Når er det lov å bruke nødblink
Varsellys skal bare brukes i nødsituasjoner. Sødal forklarer at nødblink er en forlengelse av varseltrekanten og bare skal brukes for å advare andre trafikanter når bilen står fast eller har fått motorstopp.
Typiske situasjoner der det er riktig å bruke nødblink er ved havari eller når man må stanse på et utrygt sted uten mulighet til å flytte seg. I slike tilfeller hjelper lysene til med å gjøre bilen synlig og viser hvor bredt og langt kjøretøyet er. Dette er spesielt viktig i mørket.
Nødblink kan også brukes for å varsle trafikken bak ved bråstans, kø eller ulykker på motorveien.
Dobbel bot ved feil bruk
Bøter for ulovlig parkering starter vanligvis på 900 kroner, men kan bli høyere dersom man for eksempel hindrer kollektivtrafikk. Bruker man i tillegg nødblink uten grunn, kan man få en ekstra bot for feil bruk av lys. Det skriver din side.
Politiet kan nemlig gi gebyr for feil lysbruk på samme måte som ved ulovlig bruk av tåkelys.
Ingen midlertidig parkering
Sødal understreker at begrepet midlertidig stans ikke finnes i trafikkreglene. Enten parkerer man, eller så stanser man kort for å slippe av eller ta på passasjerer.
En bil som står stille mer enn et øyeblikk uten aktiv av- eller påstigning, regnes som parkert. Selv om motoren går og nødblinkene er på, er det fortsatt ulovlig parkering dersom stedet ikke tillater stans.