Følg oss her

Nyheter

Stort bilmerke trekker ut kontakten: Stanser produksjonen ved seks europeiske fabrikker

Stanser produksjonen ved seks europeiske fabrikker.

Publisert

d.

peugeot

Det er uvanlig at produksjonen ved en hel rekke bilfabrikker settes på pause samtidig.

Likevel er det nå situasjonen for Stellantis Group, konsernet bak merker som Fiat, Opel, Peugeot og Alfa Romeo.

Selskapet har besluttet å stanse produksjonen midlertidig ved seks fabrikker i Europa.

Det skriver mediet vezess.

Svak etterspørsel i markedet

Avgjørelsen skyldes en tydelig nedgang i etterspørselen etter nye biler.

I Europa steg salget kun 0,3 prosent fra januar til august, mens Stellantis i samme periode opplevde en nedgang på 6,6 prosent.

En slik utvikling er vanskelig å overse for en bilprodusent som bygger sin forretning på høyt volum.

Midlertidige stans flere steder

De berørte fabrikkene ligger i Italia, Frankrike, Tyskland, Polen og Spania.

I Pomigliano d’Arco i Italia er produksjonen av Fiat Panda og Alfa Romeo Tonale satt på vent fra 29. september til 6. oktober.

I Poissy utenfor Paris gjelder det modellene DS3 og Opel Mokka, og her varer stansen fra midten av oktober til månedsslutt.

Også fabrikkene i Tichy, Eisenach og to spanske anlegg blir midlertidig stengt.

Store konsekvenser for ansatte

Det samlede antallet berørte arbeidere er ennå ikke kjent, men det dreier seg trolig om titusener.

I Pomigliano alene er 3.800 ansatte sendt hjem i permisjon.

For de ansatte betyr det en ufrivillig pause, mens konsernet forsøker å tilpasse produksjonen til den svake etterspørselen.

Håper på nye modeller

Stellantis satser på å få fart på salget gjennom nye bilmodeller. Citroën C3, Opel Frontera og Fiat Grande Panda trekkes fram som viktige satsinger.

Forventningen er at mindre og mer prisgunstige biler kan tiltrekke seg flere kjøpere og gi omsetningen et løft.

Situasjonen for Stellantis viser hvor følsomt bilmarkedet er for svingninger i etterspørselen.

Selv en av bransjens største aktører må endre kurs når kundene nøler.

Om dette kun er en midlertidig tilpasning eller starten på en mer varig endring i bilindustrien, vil de kommende månedene gi svaret.

Annonse