Følg oss her

Elbiler

Bilmerker som sliter med å finne mekanikere i 2028

I 2028 kan disse bilmerkene bli et stort problem – mekanikerne finnes ikke.

Publisert

d.

Bilverdenen utvikler seg raskt – og det gjør også kravene til bilmekanikere. I 2028 kan flere bilmerker møte en uventet utfordring: det blir vanskeligere å finne kvalifiserte folk som kan reparere dem. Manglende tilgang på reservedeler, spesialverktøy og avanserte datasystemer gjør flere merker sårbare.

Her er merkene som ifølge bransjeeksperter kan få trøbbel med å skaffe mekanikere i 2028.

Tesla

Christopher Lyzcen / Shutterstock.com

Tilgang til serviceverktøy og programvare er sterkt begrenset for uavhengige verksteder. Krever spesialutdanning og godkjenning.

Lucid Motors

Foto: Lucid motors

Et luksusmerke med avansert teknologi – men få godkjente verksteder og nærmest ingen tilgjengelige teknikere utenfor storbyene.

Rivian

Just dance / Shutterstock.com

Bygget på spesialplattform for SUV og pickup. Få verksteder i Europa kjenner teknologien eller har nødvendig opplæring.

Polestar

Sue Thatcher / Shutterstock.com

Til tross for svensk opprinnelse er verkstedtjenester sentralisert. Lokale mekanikere mangler ofte både erfaring og tilgang til deler.

Fisker

Josiah True / Shutterstock.com

Fisker Ocean har fått oppmerksomhet, men logistikken halter. Reservedeler er vanskelige å få tak i, og teknikeropplæring er minimal.

Nio

Kittyfly / Shutterstock.com

Kinesisk elbilprodusent i vekst, men mangler støttestruktur i Europa. Få mekanikere kjenner bilene godt nok.

XPeng

Mark E A Andrews / Shutterstock.com

Fremtidsrettet merke med fokus på teknologi og selvkjøring – men svært få verksteder kan håndtere kompleksiteten.

BYD

BYD Tang
BYD

Et av verdens største elbilmerker, men europeiske mekanikere er fortsatt i ferd med å lære seg merkets unike systemer.

Aiways

Shutterstock.com

Liten distribusjon og lav teknisk kompetanse i markedet. Verksteder rapporterer om lange ventetider og lite dokumentasjon.

VinFast

Shutterstock.com

Vietnamesisk nykommer med store ambisjoner, men mangler mekanikere og supportnettverk i store deler av Europa.

Annonse