Elbiler
Bilmerker som sliter med å finne mekanikere i 2028
I 2028 kan disse bilmerkene bli et stort problem – mekanikerne finnes ikke.
Bilverdenen utvikler seg raskt – og det gjør også kravene til bilmekanikere. I 2028 kan flere bilmerker møte en uventet utfordring: det blir vanskeligere å finne kvalifiserte folk som kan reparere dem. Manglende tilgang på reservedeler, spesialverktøy og avanserte datasystemer gjør flere merker sårbare.
Her er merkene som ifølge bransjeeksperter kan få trøbbel med å skaffe mekanikere i 2028.
Tesla

Tilgang til serviceverktøy og programvare er sterkt begrenset for uavhengige verksteder. Krever spesialutdanning og godkjenning.
Lucid Motors

Et luksusmerke med avansert teknologi – men få godkjente verksteder og nærmest ingen tilgjengelige teknikere utenfor storbyene.
Rivian

Bygget på spesialplattform for SUV og pickup. Få verksteder i Europa kjenner teknologien eller har nødvendig opplæring.
Polestar

Til tross for svensk opprinnelse er verkstedtjenester sentralisert. Lokale mekanikere mangler ofte både erfaring og tilgang til deler.
Fisker

Fisker Ocean har fått oppmerksomhet, men logistikken halter. Reservedeler er vanskelige å få tak i, og teknikeropplæring er minimal.
Nio

Kinesisk elbilprodusent i vekst, men mangler støttestruktur i Europa. Få mekanikere kjenner bilene godt nok.
XPeng

Fremtidsrettet merke med fokus på teknologi og selvkjøring – men svært få verksteder kan håndtere kompleksiteten.
BYD

Et av verdens største elbilmerker, men europeiske mekanikere er fortsatt i ferd med å lære seg merkets unike systemer.
Aiways

Liten distribusjon og lav teknisk kompetanse i markedet. Verksteder rapporterer om lange ventetider og lite dokumentasjon.
VinFast

Vietnamesisk nykommer med store ambisjoner, men mangler mekanikere og supportnettverk i store deler av Europa.