Følg oss her

Elbiler

Elbilene du bør unngå i 2025: ekspertene advarer

Ekspertene advarer: Hold deg unna disse elbilene i 2025.

Publisert

d.

Elbilmarkedet utvikler seg raskt, og noen modeller henger allerede etter – både teknologisk og økonomisk. Flere eksperter advarer nå mot elbiler som har store problemer med batteri, rekkevidde og pålitelighet.

Her er 10 elbiler du bør tenke deg godt om før du vurderer å kjøpe i 2025.

Nissan Leaf (1. generasjon)

Karlis Dambrans / Shutterstock.com

Leaf var en pioner, men batteriteknologien er utdatert, og rekkevidden er ofte under 100 km. Å bytte batteri er kostbart og sjelden verdt investeringen. Bruktkjøpere holder seg gjerne unna.

Renault Zoe (tidlige årsmodeller)

Sue Thatcher / Shutterstock.com

Zoe har vært populær som en rimelig elbil, men tidlige årsmodeller sliter med lav sikkerhet og kompliserte batterileieavtaler. I 2025 vil disse bilene være både vanskelige å eie og selge.

BMW i3

The Global Guy / Shutterstock.com

Designet er spesielt, men produksjonen er avsluttet, og reservedelene er dyre. Mange versjoner har kort rekkevidde, og bilverksteder rapporterer om hyppige reparasjoner. Den har tapt mye attraktivitet.

Tesla Model S (før 2017)

Tesla Model S
Foto: Wikimedia Commons

Tidlige versjoner av Model S er kjent for problemer med drivlinje og skjermsystemer. Reparasjonene er kostbare, og verdifallet er markant. Teknologisk er bilen utkonkurrert av nyere Tesla-modeller.

Fiat 500e (før 2021)

emirhankaramuk / Shutterstock.com

Denne eldre modellen ble opprinnelig laget for det amerikanske markedet og senere importert til Europa. Den har lav rekkevidde og rask aldring av batteriet. Service og deler er også vanskelig tilgjengelig.

Smart EQ ForTwo

Anzheni / Shutterstock.com

En sjarmerende bybil, men med ekstremt kort rekkevidde og begrenset nytte. I 2025 forventes elbiler å dekke flere behov, og denne modellen er for spesialisert. Ekspertene tror den raskt vil forsvinne.

Hyundai Ioniq Electric (før 2020)

Mike Mareen / Shutterstock.com

Hyundai har et godt rykte, men de første Ioniq-modellene holder ikke lenger mål. Rekkevidden er under gjennomsnittet, og ladehastigheten er svak. I dagens marked er det for dårlig.

Peugeot iOn / Citroën C-Zero

Foto: Peugeot

Disse mikrobilene er teknologisk utdatert og deler plattform med Mitsubishi i-MiEV. De har svært kort rekkevidde og lav sikkerhet. Det finnes nesten ikke lenger et bruktmarked for dem.

Jaguar I-Pace (tidlige årsmodeller)

Jaguar

Bilen fikk ros for design og komfort, men har hatt problemer med programvare og varierende ladehastighet. Høy pris og tekniske utfordringer gjør at mange unngår brukt I-Pace.

Opel Ampera-e

Grzegorz Czapski / Shutterstock.com

Modellen fikk aldri ordentlig fotfeste og sliter med dårlig tilgang på reservedeler og lav annenhåndsverdi. Mange eiere rapporterer om programvareproblemer og driftsstans. Ekspertene anbefaler å styre unna i 2025.

Annonse