Følg oss her

Elbiler

Myter om elbilbatterier: og hva som faktisk stemmer

Tror du på disse elbil-mytene? Her er fakta som kan overraske deg.

Publisert

d.

Batteriet er elbilens viktigste og dyreste komponent – og også den mest misforståtte. Mange myter og feiloppfatninger florerer i media, på nettforum og i samtaler rundt middagsbordet. Her er 10 av de mest seiglivede mytene – og den faktiske sannheten bak dem.

Batteriet må byttes etter noen få år

Sergii Chernov / Shtutterstock.com

De fleste elbilbatterier varer minst 10–15 år. Mange klarer over 300 000 km uten betydelig kapasitetsfall, spesielt med riktig bruk og lading.

Hurtiglading ødelegger batteriet umiddelbart

24K-Production / Shutterstock.com

Hurtiglading gir mer varme og litt mer slitasje – men moderne styringssystemer beskytter batteriet godt. Å lade hurtig av og til er helt uproblematisk.

Elbiler mister rekkevidde veldig raskt

VAKS-Stock Agency / Shutterstock.com

Det er normalt med litt degradering over tid, men ofte mye mindre enn folk tror. 10–15 % etter mange års bruk er vanlig.

Kulde ødelegger batteriet

Roschetzky Photography / Shutterstock.com

Kaldt vær reduserer rekkevidden midlertidig, men ikke levetiden. Når temperaturen stiger, kommer kapasiteten tilbake. Moderne elbiler har dessuten batterivarme.

Du bør aldri lade til 100 %

Daniel Krason / Shutterstock.com

Mange tror at full opplading alltid er skadelig. Men elbiler har styring som beskytter batteriet – så lenge du ikke gjør det hver eneste gang.

Tomt batteri betyr ødelagt batteri

Joe Belanger / Shutterstock.com

Å gå helt tom noen få ganger er ikke krise. Skaden skjer først etter gjentatt dyputlading over tid.

Alle batterier er like

Oleksandr Berh / Shutterstock.com

Batterier varierer i kjemi, kjøling og programvare. Noen holder kapasiteten bedre enn andre – avhengig av produsent og modell.

Lading om natten er dårlig

Wirestock Creators / Shutterstock.com

Faktisk kan det være bedre å lade om natten, fordi temperaturen er lavere og strømnettet mindre belastet – noe som er mer skånsomt for batteriet.

Elbilbatterier kan eksplodere

deniska_ua / Shutterstock.com

Risikoen for brann er ekstremt lav, og lavere enn for bensinbiler. Moderne elbiler har avansert sikkerhet og beskyttelse mot overoppheting.

Gamle batterier er verdiløse

Thichaa / Shutterstock.com

Selv etter mange år kan batteriet brukes – enten i bilen med litt kortere rekkevidde, eller som lagringsenhet for solenergi og backup.

Annonse