Biler
Toyota og Honda mener ikke framtiden bare er elbiler: "Vi vil også utvikle…"
Toyota og Honda mener ikke framtiden bare er elbiler.

Når diskusjonen dreier seg om framtidens biler, er det som regel elbilene som får mest oppmerksomhet.
Hos Honda – og deres rival Toyota – handler det likevel om mer enn bare batteridrevne modeller. Begge produsentene peker på et større mål: en CO2-nøytral framtid.
Det skriver mediet razaroautomovel.com.
Jay Joseph, direktør for Honda i Australia, understreket nylig at selskapets overordnede ambisjon er å oppnå full CO2-nøytralitet innen 2050.
Han slo fast at elbiler er et viktig steg på veien, men ikke den eneste løsningen.
Teknologi i utvikling
Honda satser tungt på utviklingen av solid-state-batterier, en teknologi som kan gi både lengre rekkevidde og raskere lading enn dagens løsninger.
I tillegg planlegger de å lansere en helt ny elbilserie, kalt 0-serien, fra 2026.
Selv om elbiler spiller en sentral rolle på kort og mellomlang sikt, ønsker Honda å supplere satsingen med alternative teknologier.
Toyota deler dette synet og har i flere år investert i ulike løsninger ved siden av batteribiler.
Brint står sentralt
En av de mest fremtredende teknologiene er brenselceller basert på hydrogen.
Honda var tidlig ute og lanserte sin første hydrogenbil allerede i 2002, mer enn ti år før Toyota introduserte Mirai.
I dag tilbyr Honda en hydrogenversjon av CR-V, men utbredelsen er fortsatt begrenset. Høye kostnader for produksjon av grønn hydrogen og et svært lite nettverk av fyllestasjoner gjør teknologien vanskelig å rulle ut i stor skala.
Flere veier til CO2-nøytralitet
Honda utforsker også muligheten for å bruke hydrogen i tradisjonelle forbrenningsmotorer, der drivstoffet erstatter bensin.
Et annet spor er syntetiske drivstoff, laget av en kombinasjon av hydrogen og CO2 – en vei Porsche allerede har begynt å teste.
Honda og Toyota sender dermed et tydelig signal om at framtidens bilmarked neppe vil domineres av én enkelt teknologi.
CO2-nøytralitet kan oppnås på flere måter, og både hydrogen, syntetiske drivstoff og nye batteriløsninger kan få en avgjørende rolle i årene som kommer.