Følg oss her

Elbiler

Bilmerker der verkstednettet har krympet: derfor er de blitt dyrere å eie nå

Disse bilmerkene har krympet verkstednettet – sjekk hvorfor de nå koster mer å eie.

Publisert

d.

Et landsdekkende verkstednett er avgjørende for servicekostnader og tilgjengelighet. Flere bilmerker har de siste årene redusert antall autoriserte verksteder, noe som gir høyere eierkostnader: lengre ventetid, høyere priser og lengre vei til nærmeste servicepunkt.

Her er 10 bilmerker hvor verkstednettet har krympet betydelig – og som derfor har blitt dyrere å eie.

Alfa Romeo

Foto: Pavalanski / Shutterstock.com

Alfa Romeo har redusert antallet autoriserte verksteder kraftig, noe som gjør service både dyrere og mer tungvint.

Lancia

Foto: S.Candide / Shutterstock.com

Lancia har i praksis nesten ingen offisielle verksteder igjen i Norge, noe som gjør vedlikehold utfordrende.

SsangYong

Foto: EvrenKalinbacak / Shutterstock.com

Med få spesialverksteder i landet har prisene på deler og service for SsangYong økt.

Chevrolet

Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Etter at Chevrolet trakk seg fra det europeiske markedet har verkstednettet blitt kraftig redusert.

Fiat

Foto: P.Cartwright / Shutterstock.com

Fiats autoriserte verkstednett har blitt mindre og serviceprisene har økt.

Mitsubishi

Foto: Everyonephoto Studio / Shutterstock.com

Mitsubishi har redusert antallet verksteder betydelig, med lengre ventetid og høyere priser som resultat.

Jeep

Photo: Radu Bercan / Shutterstock.com

Jeep-eiere har færre steder å få autorisert service, noe som gjør det dyrere.

Cadillac

Foto: Brandon Woyshnis / Shutterstock.com

Cadillac har få spesialverksteder i Norge, noe som merkes på prisen.

Dodge

Foto: Hrach Hovhannisyan / Shutterstock.com

Dodge har svært få verksteder her i landet og service krever ofte lange reiser eller spesialavtaler.

Subaru

Foto: ForGaby / Shutterstock.com

Subaru har redusert antallet autoriserte verksteder, noe som har gjort service og reparasjoner dyrere.

Annonse