Bil og motor
Så mye har du betalt i bompenger hittil i 2025
Elbilene kjører mer – og betaler mer

Elbilrabatter er redusert, nye bomstasjoner er på plass – og regningen for norske bilister har økt.
Tall fra AutoSync viser at norske bilister har fått høyere bompengekostnader i første halvår av 2025, og det er ikke nødvendigvis fossilbilene som betaler mest. Selv om elbiler fortsatt får rabatt, har nedtrappingen av fordelene slått kraftig ut i statistikken.
Et eksempel er Trondheim, hvor elbiler nå betaler i snitt 617 kroner i måneden. Fossilbilistene betaler litt mindre – 583 kroner – fordi elbilene i snitt passerer bomstasjoner 55 prosent oftere, ifølge AutoSyncs kommersielle direktør Svein Skovly.
Oslo på topp – som vanlig
I storbyene er det fortsatt Oslo som troner øverst, med et snitt på 658 kroner per bilist i måneden. Det er en økning på 63 kroner sammenlignet med i fjor.
Men den høyeste bompengebelastningen i landet finner vi i Strand kommune i Rogaland, hvor bilistene i snitt betaler hele 847 kroner per måned. Dette skyldes fortsatt høye satser i Ryfast-forbindelsen, som riktignok nå er satt ned – noe som kan føre til lavere tall neste år.
Størst økning: Sarpsborg og Fredrikstad
I Østfold har byene Sarpsborg og Fredrikstad hatt den mest markante økningen i bompengebelastning. Dette skyldes at bompengesystemet i Nedre Glomma først startet opp i mars 2024. Dermed får 2025-tallene fullt gjennomslag for hele året. Se fullstendig statistikk her.
Fylkesvis bompengesnitt – topp 5
- Oslo: 658 kr (+10,6 % fra 2024)
- Trøndelag: 462 kr (+22,1 %)
- Rogaland: 449 kr (+4,7 %)
- Vestland: 377 kr (+10,9 %)
- Akershus: 364 kr (+10,6 %)
De dyreste kommunene
- Strand (Rogaland) – 847 kr
- Melhus (Trøndelag) – 821 kr
- Malvik (Trøndelag) – 759 kr
- Askøy (Vestland) – 701 kr
- Bjørnafjorden (Vestland) – 687 kr
Og hva med deg?
Hvis du lurer på hva du faktisk har betalt i bompenger så langt i år, kan du logge inn hos AutoPASS eller din bompengeoperatør. Det kan være en vekker – eller et spark bak til å vurdere elsykkel.