Elbiler
Elbilene med lengst og kortest rekkevidde i virkeligheten: disse modellene overrasker mest
Disse elbilene har overraskende reell rekkevidde – se hvilke som skuffer og imponerer.

Offisielle rekkeviddetall sier sjelden hele sannheten. I praksis, på motorvei og i vinterkulde, viser det seg hvilke elbiler som faktisk leverer – og hvilke som skuffer.
Her er 5 elbiler som imponerer med reell rekkevidde, og 5 som havner langt bak forventningene.
Tesla Model 3 Long Range

Holder seg stabilt i toppen med over 500 km reell rekkevidde ved variert kjøring. Svært effektiv og energieffektiv uansett forhold.
BMW i4 eDrive40

Overraskende god rekkevidde på over 480 km i praksis. God aerodynamikk og smart energistyring bidrar sterkt.
Hyundai Ioniq 6

Takket være lav luftmotstand og effektiv drivlinje klarer den seg meget bra, selv i høye hastigheter og kaldt vær.
Mercedes EQE 300

Tung bil, men leverer rundt 460 km i reell kjøring. Stor batteripakke og effektiv software trekker opp.
Tesla Model Y Long Range

En romslig SUV med over 440 km i faktisk rekkevidde. Godt varmesystem og avansert energistyring gir lavt forbruk.
Mazda MX-30

Et svakt batteri og lav effektivitet gir kun rundt 160 km i praksis. Ikke egnet for annet enn korte turer.
Honda e

Kompakt og stilig, men rekkevidden på rundt 140 km begrenser bruken kraftig.
Fiat 500e

Designet for byen, og det merkes. Mange oppnår bare 160–170 km i vanlig kjøring.
MINI Electric (Cooper SE)

Sporty å kjøre, men rekkevidden ligger ofte under 170 km. Begrenset anvendelighet utenfor byen.
Lexus UX 300e (før oppgradering)

Første generasjon leverte skuffende 200–220 km i praksis. Lite batteri og høyt forbruk trekker ned.