Følg oss her

Elbiler

Elbilene med lengst og kortest rekkevidde i virkeligheten: disse modellene overrasker mest

Disse elbilene har overraskende reell rekkevidde – se hvilke som skuffer og imponerer.

Publisert

d.

Offisielle rekkeviddetall sier sjelden hele sannheten. I praksis, på motorvei og i vinterkulde, viser det seg hvilke elbiler som faktisk leverer – og hvilke som skuffer.

Her er 5 elbiler som imponerer med reell rekkevidde, og 5 som havner langt bak forventningene.

Tesla Model 3 Long Range

Foto: Mino Surkala / Shutterstock.com

Holder seg stabilt i toppen med over 500 km reell rekkevidde ved variert kjøring. Svært effektiv og energieffektiv uansett forhold.

BMW i4 eDrive40

Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Overraskende god rekkevidde på over 480 km i praksis. God aerodynamikk og smart energistyring bidrar sterkt.

Hyundai Ioniq 6

Foto: Gabriel Nica / Shutterstock.com

Takket være lav luftmotstand og effektiv drivlinje klarer den seg meget bra, selv i høye hastigheter og kaldt vær.

Mercedes EQE 300

Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Tung bil, men leverer rundt 460 km i reell kjøring. Stor batteripakke og effektiv software trekker opp.

Tesla Model Y Long Range

Foto: Karolis Kavolelis / Shutterstock.com

En romslig SUV med over 440 km i faktisk rekkevidde. Godt varmesystem og avansert energistyring gir lavt forbruk.

Mazda MX-30

New,Mazda,Mx-30,E-skyactiv,R-ev,Plug-in,Hybrid,Car,Premiere,At
Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com

Et svakt batteri og lav effektivitet gir kun rundt 160 km i praksis. Ikke egnet for annet enn korte turer.

Honda e

Foto: Harazaki Ananta Hondro / Shutterstock.com

Kompakt og stilig, men rekkevidden på rundt 140 km begrenser bruken kraftig.

Fiat 500e

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Designet for byen, og det merkes. Mange oppnår bare 160–170 km i vanlig kjøring.

MINI Electric (Cooper SE)

Foto: Florenc.Elezi / Shutterstock.com

Sporty å kjøre, men rekkevidden ligger ofte under 170 km. Begrenset anvendelighet utenfor byen.

Lexus UX 300e (før oppgradering)

Foto: Gabriel Nica / Shutterstock.com

Første generasjon leverte skuffende 200–220 km i praksis. Lite batteri og høyt forbruk trekker ned.

Annonse