Elbiler
Neste bil kan være programlåst: og du merker det ikke før det er for sent
Du eier funksjonen, men får ikke bruke den – disse bilene skjuler utstyret bak betalingsmur.

Moderne biler kommer ofte med funksjoner du ikke kan bruke – med mindre du betaler ekstra. Det handler ikke om manglende utstyr, men om programvarelåste funksjoner. Fra varme i setene til avanserte kjøresystemer – funksjonene finnes allerede i bilen, men er deaktivert.
Her er 10 merker og modeller der du risikerer å måtte abonnere for det du trodde var inkludert.
BMW (flere modeller)

BMW har tilbudt abonnement for setevarme, fartsholder og annet – selv om funksjonene er fysisk til stede. Det hele styres via software.
Tesla Model 3 og Model Y

Tesla inkluderer maskinvare til blant annet selvkjøring og økt akselerasjon, men bruk krever betaling. Tidligere var til og med varme i baksetet låst bak en betalingsmur.
Mercedes EQS og EQE

Funksjoner som firehjulsstyring og ekstra hestekrefter er tilgjengelig, men krever digital aktivering mot betaling.
Volkswagen ID.-serien

Biler som ID.3 og ID.4 har flere skjulte funksjoner. Navigasjon, stemmestyring og infotainment må ofte kjøpes separat.
Toyota bZ4X

App-styring, fjernklimakontroll og andre funksjoner krever abonnement – selv om bilen er teknisk klar.
Audi Q4 e-tron

Funksjoner som matrix-LED og adaptiv cruise control kan være forhåndsinstallert, men låst bak betaling via app.
Volvo EX30

Volvos nyeste elbil kommer med flere funksjoner som kun aktiveres ved abonnement – blant annet fartsholder og lydsystem.
Ford Mustang Mach-E

Teknologien er på plass, men funksjoner som BlueCruise (semi-autonom kjøring) krever betalt tilgang.
Hyundai Ioniq 5 og 6

Kjøreprofiler, varme i ratt og seter m.m. må låses opp via appen, selv om alt er der fysisk.
Peugeot e-2008

Flere modeller har skjult utstyr som navigasjon og digitalt display – aktivert kun etter ekstra betaling.