Elbiler
Disse elbilene har de dyreste batteribyttene: og når det kan ramme deg
Disse elbilene får deg til å svette – batteribytte kan koste mer enn bilen selv.

Et nytt batteri til elbil kan koste like mye som en bruktbil – og noen ganger mer. Selv om batteriene ofte holder lenge, er det store forskjeller mellom modeller, og enkelte biler er kjent for ekstremt høye batterikostnader.
Her er 10 elbiler der batteribytte er spesielt dyrt – og når det vanligvis blir aktuelt.
Tesla Model S (eldre modeller)

Nytt batteri kan koste over 120.000 kroner. Batteriet holder som regel 8–12 år, men hyppig hurtiglading kan forkorte levetiden.
Audi e-tron 55

Stor SUV med stort batteri. Bytte koster gjerne 150.000 kroner eller mer. Risikoen øker ved høy belastning og varme omgivelser.
Jaguar I-Pace

Batteribytte ligger mellom 140.000 og 180.000 kroner. Enkelte eiere rapporterer tydelig degradering etter 6–8 år.
Hyundai Kona Electric (før 2021)

Tidlige årganger har hatt kjente batteriproblemer. Uten garanti kan kostnaden bli 110.000–130.000 kroner.
BMW i3

Liten bil, men dyrt spesialbatteri. Bytte koster rundt 100.000 kroner. Levetiden er som regel 8–10 år.
Mercedes EQC

Batteriet er stort og kostbart. Prisen for bytte ligger mellom 140.000 og 160.000 kroner, ofte etter 10 år.
Nissan Leaf (1. generasjon)

Ingen aktiv kjøling på batteriet i de eldste modellene. Bytte koster 80.000–100.000 kroner og blir ofte aktuelt etter 8–10 år.
Peugeot e-2008

Integrert batteriløsning gjør bytte dyrt. Prisen kan nå 120.000 kroner. Merkes ofte etter 8–9 års bruk.
Volkswagen ID.4

Ny modell, men estimert kostnad for batteribytte er 130.000–150.000 kroner. Forventes etter 10–12 år ved normal bruk.
Renault Zoe (før 2019)

Flere hadde batterileie, men for eiere er batteribytte en utgift på 90.000–110.000 kroner. Ofte nødvendig etter 7–10 år.