Teknologi
Nettbutikker kan lett svindle deg i sommerferien: gjør dette
Nettbutikker vet at du er mindre oppmerksom i ferien – her er 10 måter de lurer deg på.

Når vi tar ferie, senker vi skuldrene – og det vet nettbutikkene. I sommermånedene handler mange nordmenn mer på nett, ofte uten å være like oppmerksomme. Under overflaten lurer en rekke smarte triks og psykologiske grep som får deg til å bruke mer penger enn planlagt.
Her får du 10 eksempler på hvordan nettbutikker manipulerer deg – og hva du kan gjøre for å beskytte deg.
Kunstig knapphet og tidsfrister

"Kun 2 igjen!" eller "Tilbudet utløper om 10 minutter" er klassiske triks for å skape hastverk. Ofte er det verken tomt på lager eller noen reell tidsfrist – hensikten er å få deg til å handle raskt.
Manipulerende designvalg

Nettbutikker bruker farger, knapper og layout målrettet for å styre deg – ofte bort fra de rimeligste alternativene og mot dyrere løsninger eller abonnementer.
Skjulte fraktkostnader

Du tror du har funnet et godt tilbud, men først ved utsjekk ser du en høy fraktpris. Tanken er å få deg mentalt investert i kjøpet, slik at du ikke trekker deg.
Fristende pakkeløsninger

Mange nettbutikker tilbyr "gode pakker" med flere produkter – men ofte betaler du mer enn hvis du hadde kjøpt produktene enkeltvis.
Påtrengende pop-ups

Når vi ferieshopper på mobilen, blir vi lett distrahert av pop-ups som tilbyr rabatter eller nyhetsbrev – ofte for å lokke deg til unødvendige impulskjøp.
Falske anmeldelser og vurderinger

Ikke alle kundevurderinger er ekte. I ferietiden ser man ofte mange nye 5-stjerners anmeldelser, som dekker over middelmådige produkter.
Valutafeller ved utenlandske kjøp

Du ser en god pris, men glemmer å sjekke valuta. Mange betaler langt mer enn forventet når totalsummen regnes i norske kroner.
Falsk trygghet med “sommergaranti”

Nettbutikker frister med ekstra returrett eller "sommergaranti" – men leser man detaljene, er det ofte mange unntak og begrensninger.
Skjulte abonnementer

Du tror du kjøper én gang, men ender med et løpende abonnement. Sommerens feriemodus gjør oss mindre årvåkne.
Urealistiske leveringstider

Nettbutikken lover levering før ferien er over, men vet at det ikke vil skje. Mange får ikke pakken i tide – og angrer for sent.