Teknologi
Norsk VR-teknologi i bruk for polske elektrikere
VR-basert kurs viser teknologien bak varmepumper.

Det norske selskapet 3DLearning (3DL) har utviklet et VR-basert kurs for en fagskole i Krakow. Gjennom interaktiv læring blir både elektrikere og elever kjent med vann-til-luft-teknologi for varmepumper.
Virtuell fordypning
Kurset brukes av både elever og elektrikere, og lar dem gjennom VR simulere funksjoner og komponenter i varmepumper ned til minste detalj. Tilbakemeldingene har vært svært positive.
«VR-opplæring gir en praktisk og dypere forståelse av både effekten og varmepumpens oppbygning, noe som styrker læringsutbyttet», forteller administrerende direktør i 3DL, Hazel Xavier Venkatraman.
Les mer: Jotun sparer millioner med VR-opplæring
Tilgjengelig læring for alle
I VR kan brukerne demontere hver enkelt komponent og studere hvordan de fungerer sammen. Simuleringene inkluderer interaktive undersøkelser, omvisninger og quiz for å sikre at læringsmålene nås. Kurset er tilgjengelig både på polsk og engelsk. I tillegg til VR-versjonen utvikler 3DL også kurs for mobil, nettbrett og PC.
«På denne måten blir opplæringen lett tilgjengelig for de fleste», sier Venkatraman.
Utvider med nytt prosjekt
Suksessen med varmepumpekurset har ført til et nytt oppdrag for 3DL. Denne våren fullfører de en VR-simulering for å lære om sirkulasjonssystemer i smarthus. Målet er å gi elektrikere og elever innsikt i hvordan temperaturendringer, menneskelig aktivitet og ventilasjon påvirker inneklima og energiforbruk.
«Vi kombinerer 3D-animasjon og interaktiv teknologi for å visualisere sirkulasjonsprinsippene. I tillegg vil kurset gi opplæring i de nyeste byggekravene i Polen», forklarer Venkatraman.
Internasjonalt samarbeid
3DL har stått for hele utviklingsprosessen, mens programmeringen er utført av utviklere i Ukraina og India. Nylig signerte selskapet også en avtale med Close the Gap Kenya for å tilby offline-løsninger for PC. På sikt planlegges det også offline-versjoner for VR.
«Vi ønsker å gjøre teknisk opplæring tilgjengelig for flere», sier Venkatraman.
Støtte fra VRINN-nettverket
Samarbeidet mellom 3DL og Erasmus-programmet ble initiert gjennom VR-klyngen VRINN.
«3DLearning har tatt denne utfordringen på en imponerende måte. De har vært aktive i klyngen, noe som har styrket både dem, VRINN og hele markedet», sier Cluster Manager Keith Mellingen.
Han mener prosjektet viser hvordan samarbeid kan løfte hele bransjen, og peker på økende internasjonal interesse for VR-basert utdanning.
Les mer: Nye briller gir håp for ordblinde