Følg oss her

Mobil

Nye EU-regler: Alle skal ha det

Ny EU-merking skal vise hvor slitesterk mobilen din er

Publisert

d.

Foto: vfhnb12 / Shutterstock.com

Fra og med 20. juni må alle smarttelefoner og nettbrett som selges i EU, merkes med en ny standardisert energietikett. Merkingen skal gi informasjon om blant annet batterikapasitet, energieffektivitet, holdbarhet, reparasjonsmuligheter og oppdateringsstøtte.

Den nye ordningen har som mål å gjøre det enklere for forbrukere å ta mer bærekraftige valg. Ifølge EU-kommisjonen kan reglene bidra til å spare nær 14 terawattimer strøm i året innen 2030. Den største miljøgevinsten kommer imidlertid ved at produktene varer lenger og lar seg reparere i større grad enn før.

Les også: Denne innstillingen ødelegger batteriet ditt: du vet det sannsynligvis ikke

Dette viser den nye etiketten

Den nye merkeordningen inneholder følgende informasjon:

  • Energieffektivitet på skala fra A til G
  • Batteritid per lading i timer og minutter
  • Hvor mange ladesykluser batteriet tåler (minimum 800 med 80 % kapasitet igjen)
  • Hvor mange fall produktet tåler uten funksjonstap
  • Hvor lett det er å reparere produktet og om reservedeler er tilgjengelige
  • Hvor godt produktet er beskyttet mot støv og vann (IP-klassifisering)
  • Hvor lenge produsenten forplikter seg til å levere programvareoppdateringer (minimum 5 år etter salgsavslutning)

Skal bli enklere å ta gode valg

Gunstein Instefjord, leder for forbrukerpolitikk i Forbrukerrådet, sier mange nordmenn ønsker å forbruke mer bærekraftig, og at elektronikk er et godt sted å starte. Der skriver dagbladet.

"Mobiltelefoner er blant verstingene når det gjelder holdbarhet og reparerbarhet. Med denne merkingen får vi bedre mulighet til å sammenligne kvalitet", sier han.

Instefjord håper tiltaket vil presse produsentene til å lage mer varige produkter.

"Når det blir synlig hvilke mobiler som tåler mer og kan repareres, vil det bli mer lønnsomt å satse på kvalitet."

Bransjen forbereder seg

Elektronikkbransjen jobber nå med å tilpasse seg kravene. Både Elkjøp og Power bekrefter at de har startet forberedelsene, og at flere modeller fases ut for å møte de nye standardene.

Camilla S. Gramstad, bærekraftsansvarlig i Elkjøp, sier at merkeordningen raskt kan bli et viktig sammenligningsgrunnlag for forbrukerne.

"Vi forventer at reparasjonsevne og holdbarhet vil veie tyngre enn energieffektivitet i vurderingen av mobiltelefoner fremover."

Gramstad forteller at Elkjøp allerede reparerer over en halv million produkter i året, og at de er klare til å ta imot flere.

Mer reparasjon – mindre bruk og kast

Ordningen gjelder kun nye produkter som legges ut for salg etter 20. juni. Tidligere modeller kan fortsatt selges, men må fases ut over tid.

Ifølge tall fra Elektronikkbransjen bruker nordmenn mobilen sin i gjennomsnitt tre år og fem måneder – ni måneder lenger enn i 2020. Reklamasjonsretten i Norge er fem år, men dekker ikke skader som skyldes uhell. Derfor kan informasjon om falltoleranse og reparerbarhet bli spesielt viktig for mange.

Instefjord mener det viktigste bærekraftige valget vi kan ta som forbrukere, er å kjøpe færre nye produkter og ta bedre vare på dem vi allerede har.

"Produsentene må ta ansvar for hele livssyklusen til produktene. Samtidig må forhandlere gi god informasjon og hjelpe kundene med å velge det som varer."

Les også: Disse 5 telefonene kan være verdt en formue

Annonse