Følg oss her

Elbiler

Syv seter og ekstremt rekkevidde – dette er den nye lanseringen i Europa

Lucid Motors melder at deres første SUV, Gravity, kommer til Europa til høsten. Modellen, som får navnet Gravity Grand Touring, byr på imponerende spesifikasjoner.

Publisert

d.

Foto: Lucid motors

Så langt har interessen for sedanen Lucid Air vært begrenset i Norge, med kun 13 registrerte biler ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken, til tross for selskapets synlige showroom midt på Karl Johan i Oslo. Det skriver tek.no. Gravity gir Lucid motors en ny mulighet til å bryte inn på det norske markedet.

Sju seter og opptil 800 kilometer rekkevidde

Gravity måler 5,03 meter i lengde og kan leveres med opptil sju seter. Den får dermed konkurranse fra modeller som Volvo EX90, Kia EV9, Hyundai Ioniq 9, Peugeot E-5008 og Tesla Model X.

Les også: Elektrisk Ford Puma på vei til Norge

Lucid opplyser at Grand Touring-utgaven av Gravity får en rekkevidde på 724 kilometer etter den amerikanske EPA-standarden. Siden WLTP-standarden vanligvis gir høyere rekkeviddetall, er det ventet at Gravity kan få en WLTP-rekkevidde på minst 800 kilometer.

Bilen får et batteri på hele 123 kilowattimer og kan hurtiglades med opptil 400 kilowatt på ladere med 1000 volt spenning. På mer vanlige 500-volts ladere kan den ta imot 225 kilowatt, delvis fordi bilen benytter bakre motor for å øke spenningen til 926 volt. Under optimale forhold skal Gravity kunne lade nok til 320 kilometer rekkevidde på bare 11 minutter.

I tillegg kan bilen levere strøm til andre enheter, inkludert andre elbiler, med en effekt på opptil 19,2 kilowatt.

Imponerende ytelse

Gravity Grand Touring leveres med firehjulstrekk og 828 hestekrefter. Akselerasjonen fra 0–100 km/t skal gå unna på kun 3,6 sekunder. Bilen får også bakakselstyring, som bidrar til en svingradius på rundt 11,6 meter.

Bagasjerommet rommer 590 liter bak tredje seterad, og når denne legges ned i gulvet, øker volumet til 3140 liter. I femseters utgave kan man få hele 3400 liter bagasjeplass. Andre seterad er montert på skinner for fleksibel utnyttelse av plassen. Luftfjæring er standard, og bilen kan trekke tilhengere på opptil 2700 kilo.

Levering og pris

De første Gravity-eksemplarene ble levert til ansatte og deres familier i USA i desember i fjor. Ordinære leveranser skal starte mot slutten av april.

I USA starter Grand Touring-modellen på 94.900 dollar, mens en rimeligere Touring-variant vil komme senere til en startpris på 79.900 dollar. Begge modellene skal lanseres i Europa til høsten, men de europeiske prisene er foreløpig ikke kunngjort.

Med dagens prisstruktur kan man likevel anta at Grand Touring kan komme til å koste rundt halvannen million kroner i Norge, med tanke på at Lucid Air Grand Touring, som koster 79.000 dollar i USA, har en startpris på over 1,3 millioner kroner her til lands.

Til sammenligning koster en Volvo EX90 med sju seter, kraftigste motoralternativ, oppgradert lydanlegg og hengerfeste litt over 1,1 millioner kroner i Norge.

Les også: Ny rapport – elbiler er mer pålitelige

Annonse