Elbiler
Lexus lanserer elbil med åtte gear og steer-by-wire
Lexus introduserer en ny versjon av sin elektriske SUV RZ.

Den nye Lexus byr på to betydelige teknologiske nyvinninger: åtte virtuelle gear og steer-by-wire-styring. Disse innovasjonene skal gi en mer engasjerende kjøreopplevelse og økt kontroll for sjåføren.
Det skriver tek.no.
Virtuelle gir for mer kjøreglede
Den nye girteknologien, kalt «Interactive Manual Drive», er utviklet for å gjenskape følelsen av å kjøre en bil med forbrenningsmotor, til tross for at RZ er helelektrisk. Systemet har åtte trinn, og giringen skjer via hendler bak rattet, som man ofte finner i biler med regenerativ bremsing.
Les mer: Toyota lanserer ny stor elbil i dag
Ved å kombinere gassrespons, lyd og visuelle effekter, skal systemet gi sjåføren en mer intuitiv opplevelse av kraftoverføringen. Hyundais Ioniq 5 N har en lignende løsning og har blitt rost for hvor morsom den er å kjøre – Lexus håper å gjenskape noe av den samme kjøregleden.

Steer-by-wire – uten mekanisk kobling
Den andre store nyheten i RZ er steer-by-wire, en teknologi hvor det ikke finnes en mekanisk forbindelse mellom ratt og hjul. I stedet overføres styresignalene elektronisk. Dette gjør det mulig å justere rattutslag avhengig av hastigheten, og eliminerer behovet for store rattbevegelser ved lav fart.
Som en følge av dette har Lexus valgt et yoke-ratt, som vi blant annet har sett i Tesla Cybertruck. Rattet gir bedre sikt til instrumentpanelet og mer plass i kupeen. Lexus hevder systemet gir en smidigere kjøreopplevelse, spesielt i trange svinger og ved manøvrering i lav hastighet.
Mer kraft, større batteri og økt rekkevidde
Den nye RZ får også en rekke tekniske oppgraderinger som vi allerede har sett i oppgraderte Toyota bZ4X og Toyota C-HR+:
- Nytt 77 kWh batteri, en økning fra tidligere 71,4 kWh
- Forvarming av batteriet før lading, som reduserer ladetid på vinteren
- 22 kW ombordlader, som gir raskere hjemmelading
- Økt rekkevidde med opptil 100 km, avhengig av modell
Med disse oppgraderingene ventes RZ å få en rekkevidde godt over 500 km, opp fra dagens 438 km.
Tre motorvarianter med opptil 408 hk
Lexus RZ vil bli tilgjengelig i tre motorversjoner:
- RZ 350e: 224 hk, forhjulsdrift
- RZ 500e: 380 hk, firehjulsdrift
- RZ 550e F Sport: 408 hk, firehjulsdrift
For de firehjulsdrevne modellene er også tillatt hengervekt doblet, fra 750 kg til 1500 kg.
Forbedret komfort og støydemping
Lexus har også gjort en rekke forbedringer for å gi en mer komfortabel kjøreopplevelse. Blant annet er det lagt inn mer lydisolasjon i baksetet, bagasjerommet og dørpanelene for å redusere støy. I tillegg har bilen fått en ny stabilisatorstang bak for å forbedre kjøreegenskapene.
Bagasjerommet har vokst til 522 liter, 70 liter mer enn i Toyota bZ4X. Selv om RZ er kun 12 cm lengre enn bZ4X, skal interiøret være mer romslig, med høyere materialkvalitet og bedre ergonomi.
Pris og tilgjengelighet
Leveringene av den nye Lexus RZ starter i Norge ved årsskiftet. Prisene er foreløpig ikke klare, men dagens modell starter på 492.400 kroner. Med økt rekkevidde, flere krefter og innovative teknologier, blir det spennende å se hvordan den nye RZ vil posisjonere seg i konkurransen med Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5, Audi Q4 e-tron og andre modeller i D-SUV-segmentet.