Elbiler
Elbiler med kortest rekkevidde – Er de fortsatt verdt å vurdere?

Elbiler blir stadig mer populære, men ikke alle modeller kan kjøre langt på én lading. Mens noen elbiler har over 500 km rekkevidde, finnes det fortsatt flere modeller med betydelig kortere rekkevidde, spesielt bybiler som Dacia Spring og Fiat 500e. Merk at den offisielle rekkevidden er basert på produsentenes opplysninger, mens den faktiske rekkevidden varierer avhengig av kjøremønster, værforhold og andre faktorer.
Hva gjør man da?

Men betyr kort rekkevidde at en elbil er et dårlig valg? Eller kan de fortsatt være et godt alternativ for korte turer og bykjøring? Les videre og finn ut hvilke modeller som har de korteste rekkeviddene – og om de likevel kan være en fornuftig investering for deg.
Dacia Spring

Foto: Erik Geiger GG / Shutterstock.com
🔹 Offisiell rekkevidde: 230 km
🔹 Målt rekkevidde: 135 km
Dacia Spring er en av de rimeligste elbilene på markedet, men den lave prisen gjenspeiles i bilens begrensede rekkevidde og beskjedne ytelse. Den er først og fremst egnet for bykjøring, der rekkevidde ikke er en stor utfordring.
Mazda MX-30

Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com
🔹 Offisiell rekkevidde: 200 km
🔹 Målt rekkevidde: 165 km
Mazda MX-30 er designet med en bevisst liten batteripakke, da Mazda mener dette reduserer miljøpåvirkningen. Dessverre betyr det også en kort rekkevidde, noe som gjør den mindre egnet for lengre turer.
Nissan Leaf (standardmodell)

Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com
🔹 Offisiell rekkevidde: 270 km
🔹 Målt rekkevidde: 205 km
Nissan Leaf var en av de første masseproduserte elbilene og er fortsatt en populær modell. Standardversjonen har imidlertid en relativt liten batteripakke, noe som begrenser rekkevidden sammenlignet med nyere konkurrenter.
Peugeot e-208

Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com
🔹 Offisiell rekkevidde: 339 km
🔹 Målt rekkevidde: 245 km
Peugeot e-208 er en stilfull og kompakt elbil, men rekkevidden kan være en utfordring, spesielt på motorvei. Den fungerer best som en bybil, der størrelse og design er til fordel.
MG ZS EV

Foto: joebarthez / Shutterstock.com
🔹 Offisiell rekkevidde: 263 km
🔹 Målt rekkevidde: 220 km
MG ZS EV er en prisgunstig el-SUV fra Kina som tilbyr god plass og utstyr, men rekkevidden er ikke blant de beste. Dette gjør den mindre attraktiv for dem som ofte kjører lange avstander.
Hyundai Kona Electric (mindre batteri)

Foto: Zoran Karapancev / Shutterstock.com
🔹 Offisiell rekkevidde: 305 km
🔹 Målt rekkevidde: 260 km
Hyundai Kona Electric finnes i to batteristørrelser, og modellen med det mindre batteriet har en mer begrenset rekkevidde. Likevel kan den være et godt valg for bypendlere som ikke trenger lang rekkevidde.
Volkswagen ID.3 (standardmodell)

Foto: Best Auto Photo / Shutterstock.com
🔹 Offisiell rekkevidde: 347 km
🔹 Målt rekkevidde: 275 km
Volkswagen ID.3 er en av Europas mest populære elbiler, men modellen med det minste batteriet har kortere rekkevidde enn mange konkurrenter. Det finnes imidlertid versjoner med større batterier.
Fiat 500e

Foto: Kittyfly / Shutterstock.com
🔹 Offisiell rekkevidde: 321 km
🔹 Målt rekkevidde: 240 km
Fiat 500e er en moderne elbil basert på den klassiske Fiat 500. Den er primært designet for bykjøring, hvor dens kompakte størrelse og korte rekkevidde ikke er en ulempe.
Toyota Proace City Verso

Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com
🔹 Offisiell rekkevidde: 281 km
🔹 Målt rekkevidde: 230 km
Denne elektriske varebilen/minibussen er praktisk for næringsdrivende, men har en ganske begrenset rekkevidde. Det gjør den best egnet for kortere turer i byen fremfor lange motorveiturer.
Jeep Avenger

Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com
🔹 Målt rekkevidde: 363 km
Jeep Avenger er en av de første helelektriske modellene fra Jeep. Den har en relativt beskjeden rekkevidde sammenlignet med mange konkurrenter, men kan likevel være et spennende valg for dem som ønsker en kompakt el-SUV.