Følg oss her

Bil og motor

Tyskland nekter å bøye seg – Trumps bil-toll kan koste dem milliarder

Tyske bilprodusenter følger nøye med etter varsler om økte tollsatser i USA. Nå frykter man store økonomiske konsekvenser for eksporten

Publisert

d.

Foto: Shutterstock

Tyskland advarer nå mot de økonomiske konsekvensene av Donald Trumps varslede 25 % toll på importerte biler. Ifølge Express UK kan tiltaket alene koste tyske bilprodusenter nær 3,7 milliarder dollar – og det er spesielt luksusmerkene Porsche og Mercedes som ser ut til å bli hardest rammet.

Full toll på luksusimport

Analytikere fra Bloomberg Intelligence peker på at bilene fra Porsche og Mercedes er svært utsatte fordi de i stor grad produseres i Europa og fraktes direkte til USA. Porsche har ingen fabrikker på amerikansk jord, noe som betyr at hele bilvolumet rammes av den nye tollsatsen.

Les mer: Dagen din er ikke designet av deg – men av teknologien

Børsfall og harde ord

Aksjekursene til flere tyske bilselskaper falt brått etter kunngjøringen fra Trump. Porsche og Mercedes tapte opptil 5,7 %, mens BMW og Volkswagen også opplevde markante fall på henholdsvis 4,9 % og 4,3 %.

Den tyske bilbransjens interesseorganisasjon VDA kaller tiltaket et «fatalt signal for fri og regelbasert handel».

EU varsler mottiltak

Tysklands økonomiminister Robert Habeck tar sterkt til motmæle og oppfordrer EU til å stå samlet:

– Det må være helt klart at vi ikke vil gi etter for USA. Vi må vise styrke og selvtillit, uttalte han i etterkant av kunngjøringen.

844 000 biler rammes

Bare i løpet av det siste året ble det importert over 844 000 tyske biler til det amerikanske markedet. Analytikere mener at selv om det er for tidlig å si hvor stor innvirkning dette vil ha på overskuddene til produsentene, kan det bli smertefullt – spesielt for merker som er priset høyt og ikke har lokal produksjon.

Carsten Brzeski, makroøkonom ved ING Research, sier til Express UK at situasjonen fortsatt er i bevegelse:

– Vil dette felle tyske bilprodusenter? Neppe. Men det blir definitivt smertefullt, sier han.

Les også: Undersøkelse avslører: Disse bilmerkene har de svakeste batteriene

Annonse