Bil og motor
Overraskende valg: Norsk politi kjøper bensinbiler for over én milliard kroner
Norge er landet der elbiler dominerer nybilsalget. Likevel har politiet valgt en helt annen løsning når nye patruljebiler skal på plass.
En ny avtale verdt rundt 1,1 milliarder norske kroner sikrer levering av politibiler fra 2027 til 2033, og valget falt ikke på rene elbiler.
Dette blir politiets nye biler
Politiets fellestjenester har inngått avtaler med Volvo Car Norway og Bertel O. Steen om levering av nye tjenestebiler.
Volvo XC60 T8 er valgt som ordinær patruljebil, mens Mercedes-Benz Vito 124 Tourer Pro 4M skal brukes som cellebil.
Begge modellene har forbrenningsmotor. Volvoen er riktignok en ladbar hybrid, men ingen av bilene er helelektriske.
Testet under krevende forhold
Ifølge Politiets fellestjenester er valget basert på en helhetsvurdering av pris, driftssikkerhet, kvalitet, sikkerhet og egnethet til operativ tjeneste.
Bilene har vært gjennom omfattende tester der både kjøreegenskaper, komfort og praktisk bruk i politihverdagen er vurdert.
Les også: Telefonen din har et skjult forsvar mot svindel-SMS - slik slår du det på
Ansatte fra flere politidistrikter og ulike tjenesteområder har deltatt i evalueringen.
– De nye kontraktene sikrer politiet tilgang til kritisk viktig materiell i en tid preget av økt usikkerhet og raske endringer, uttaler direktør Helge Clem i Politiets fellestjenester.
Går mot strømmen i elbillandet
Valget vekker oppsikt fordi Norge lenge har vært verdensledende på elbiler.
Mens stadig flere offentlige virksomheter elektrifiserer bilparken, velger politiet fortsatt biler med bensinmotor når kravene til rekkevidde, fleksibilitet og tilgjengelighet er høye.
Dette står i kontrast til utviklingen i Danmark, der politiet nylig åpnet for at elektriske patruljebiler kan bestilles på lik linje med dieselbiler etter vellykkede tester. Det skriver input.
Døren er ikke stengt for elbiler
Selv om milliardavtalen gjelder biler med bensinmotor, betyr det ikke at elbiler er ute av bildet.
Senere i år skal det gjennomføres nye anbudskonkurranser for andre typer politibiler, blant annet til innsatsledere, hundetjenesten og spesialenheter.
Dermed kan elektriske modeller fortsatt få en større rolle i norsk politi i årene som kommer.
Første biler kommer i 2027
Etter sommeren starter arbeidet med prototyper og tilpasninger av de nye kjøretøyene.
Deretter følger en ny test- og godkjenningsrunde før bilene settes i ordinær tjeneste.
De første kjøretøyene skal kunne bestilles fra våren 2027.
Avtalen viser at selv i verdens kanskje mest elbilvennlige land er det fortsatt oppgaver der tradisjonelle drivlinjer vurderes som det beste alternativet.
Les også: Elon Musk tjener 1.200 milliarder kroner på én dag: Verdens største enkelt-aksjegevinst noensinne

