Bil og motor
Første gang i Norge: Elektrisk lastebil fraktet 37 tonn
En milepæl for tungtransport i Norge.

For første gang i Norge har tunge kraftverkskomponenter blitt transportert med en elektrisk lastebil. En 37 tonn tung last, bestående av et nytt løpehjul og deler til Faslefoss kraftverk, ble fraktet hele veien fra Finland til Valdres og ankom anlegget nylig.
Bærekraftige transportløsninger i fokus
Transporten er en del av rehabiliteringsprosjektet for Faslefoss kraftverk, der hovedleverandøren Andritz Hydro AS har lagt vekt på miljøvennlige løsninger. Selskapet inngikk avtale med Sundbrei Transport i Hallingdal, som kunne tilby elektrisk transport for den tunge lasten.
Les mer: Tester elektriske lastebiler med lang rekkevidde
Kristian Glemmestad, salgs- og markedssjef i Andritz Hydro, fremhever at Hafslund stiller tydelige krav til bærekraftige løsninger i sine prosjekter, og at denne elektriske transporten er et viktig skritt i riktig retning.
«Dette er en milepæl for transport av store kraftverkskomponenter i Norge. Vi er svært fornøyde med at Sundbrei Transport har investert i en elektrisk lastebil som kan håndtere så tunge laster», sier Glemmestad.
Omfattende planlegging for tung elektrisk transport
Transporten av løpehjulet og tilhørende deler krevde grundig planlegging, spesielt med tanke på lading underveis. Den elektriske lastebilen, en Scania, er den første i Sundbrei Transport sin flåte som kan håndtere så tung last.
Daglig leder Finn Arne Sundbrei understreker at overgangen fra diesel til elektrisk transport er et viktig steg for selskapet:
«Vi ser at dette er fremtiden, både for å møte kundenes krav og for å redusere vårt eget klimafotavtrykk.»
Betydelig miljøgevinst og energieffektivitet
Ifølge beregninger vil klimagassutslippene fra transporten være 95–97 prosent lavere sammenlignet med en tilsvarende transport med en dieseldrevet lastebil.
Den elektriske lastebilen bruker omtrent 15 kWh per mil, mens en tilsvarende dieselbil ville ha forbrukt rundt 3,5 liter diesel per mil, tilsvarende 35 kWh per mil. Det betyr at den elektriske lastebilen er 2,3 ganger mer energieffektiv.
Dersom lastebilen kjører 100.000 km per år, vil den spare 200.000 kWh energi, noe som tilsvarer strømforbruket til ti gjennomsnittlige norske eneboliger.
«I tillegg til reduserte utslipp, bidrar dette også til energieffektivisering. Vi ser frem til å analysere de faktiske tallene etter transporten», sier Hafslunds prosjektleder Kristin Vestmoen.
Omfattende rehabilitering av Faslefoss kraftverk
Faslefoss kraftverk, som har vært i drift siden 1980, gjennomgår en fullstendig oppgradering fram til juli 2025. Målet er å sikre økt ytelse og stabil drift. Oppgraderingen inkluderer:
- Nytt løpehjul og oljetrykksanlegg
- Rehabilitering av generator
- Nytt kontroll- og apparatanlegg
- Ny transformator og ventilasjonsanlegg
- Overflatebehandling av mekaniske komponenter i vannveien
- Etablering av nytt redningsrom
Den elektriske transporten av kraftverkskomponentene er en del av Hafslunds satsing på miljøvennlige løsninger, og viser at elektriske lastebiler også kan håndtere de tyngste oppgavene innen industri og kraftsektoren.
Les mer: De mest bærekraftige teknologiselskapene – Hvem leder an i det grønne skiftet?