Biler
Dette kan være Norges mest undervurderte bruktbil
Du har trolig kjørt forbi en i dag

Renault produserer i dag ikke lenger tradisjonelle familiebiler i sedanformat. Men på 1990- og 2000-tallet var Laguna en populær modell – i hvert fall frem til andre generasjon fikk rykte på seg for å være alt annet enn pålitelig.
Spesielt Laguna II, lansert tidlig på 2000-tallet, ble raskt kjent som problembarnet i garasjen. Nettforumene, som samtidig begynte å ta av, var ikke nådige – og Renault tok kritikken på alvor.

Les også: Hvis et ukjent nummer ringer – svar dette:
X51: Oppreisning med stil
Tredje generasjon, med modellkode X51, ble lansert i 2007 og var et forsøk på å gjenvinne tilliten. Renault gjennomførte hele seks millioner kilometer med testing på 120 prototyper før bilen ble sendt i produksjon.
Resultatet var en bil som var langt mer driftssikker enn forgjengeren – men navnet Laguna hang fortsatt som et blylodd rundt modellen. Kritikere og leasingfirmaer ga modellen et kaldt mottak, til tross for at bilens kvalitet ble jevnlig forbedret gjennom flere facelifter og tekniske oppdateringer – senest i 2013.
Men hva gikk galt?
Pålitelighet kan ikke alltid måles ved lansering – og Laguna ble straffet for fortiden. Leasingpriser ble presset opp, og salget gikk tregt. Ironisk nok var flere av konkurrentene i samme prisklasse, som VW Passat, langt mer problematiske på denne tiden – med feilede TSI-motorer og DSG-kasser. Men ryktet til Laguna var vanskelig å vaske vekk.
Renault bestemte seg etter hvert for å avslutte Laguna-navnet og erstattet det med Talisman. Den modellen var også svært driftssikker – men navneendringen klarte ikke å redde salget.
En undervurdert bruktbil
Selv i dag er det fortsatt mange Renault Laguna III på veiene – og spesielt i Øst-Europa brukes de ofte som taxi. Den anbefalte motoren er 2.0 turbo med 220 hk, men også de fleste andre motorvalg er solide.
Ifølge TopGear Nederland er Laguna III en av de mest pålitelige bruktbilene du kan kjøpe i dag – og et perfekt eksempel på hvordan dårlig rykte kan overskygge teknisk kvalitet.
Et navn som ikke ville dø – men en bil som nekter å gi seg
Selv om Laguna-navnet ikke overlevde på nye modeller, har bilen i seg selv vist en utholdenhet få hadde spådd. Mange av de som faktisk kjøpte den – de kjører fortsatt. Kanskje i mange år til.
Les også: 1 av 3 nordmenn har blitt svindlet – Er det farlig å ta telefonen?