Følg oss her

Elbiler

Hvor mye strøm kreves hvis alle biler skal være el-biler?

Hvis store deler av verdens bilpark går over til elektrisk drift innen 2050, hvor mye strøm vil det kreve?

Publisert

d.

Elbil
Foto: Shutterstock

En ny gjennomgang viser at svaret kanskje ikke er så dramatisk som mange frykter.

Verdens bilpark vokser raskt

I dag finnes det anslagsvis 1,6 milliarder kjøretøy i drift globalt, inkludert personbiler, varebiler og busser. Elektriske biler utgjorde i 2023 omtrent 3 prosent av disse. Med økende politisk vilje og teknologisk utvikling er det ikke usannsynlig at antallet elbiler kan passere én milliard mellom 2040 og 2050, gitt at infrastrukturen følger med.

Les også: Lurt på verksted: dette avslører de ikke før det er for sent

Gjennomsnittlig strømforbruk per kjøretøy

Tall fra det amerikanske energidepartementet viser at en elbil i 2020 brukte i snitt 2 363 kilowattimer (kWh) i året, inkludert ladeeffektivitetstap. Andre analyser, blant annet fra ABI Research, opererer med høyere tall – særlig i Nord-Amerika, hvor kjørelengdene er lengre. På globalt nivå anslås et snittforbruk på omtrent 3 000 kWh per bil per år som realistisk. Det skriver chip.

Strømforbruket i global skala

Hvis én milliard elbiler hver bruker 3 000 kWh årlig, vil det tilsvare 3 000 terawattimer (TWh) i året. Det utgjør omtrent 10 prosent av det totale globale strømforbruket i 2024, som lå på rundt 31 000 TWh ifølge Det internasjonale energibyrået.

Effekt på oljeforbruk og raffinering

Elbiler vil erstatte fossildrevne kjøretøy, noe som reduserer behovet for bensin og diesel – og dermed også strømbruken i raffinerier. Raffineribransjen bruker anslagsvis 200–300 TWh årlig globalt. Trekker man dette fra elbilenes forbruk, havner netto strømøkning på omtrent 2 900 TWh.

Utfordringen ligger i nettet, ikke i strømproduksjonen

Selv om det totale strømbehovet vil øke, er det først og fremst kraftnettet som kan bli en flaskehals. Hvis millioner av elbiler kobles til hjemmeladere samtidig på ettermiddagen, kan lokale overbelastninger bli et problem.

Løsningen ligger i smart lading og styring av forbruk: dynamiske ladetider, bedre nettutbygging og bruk av såkalt toveis lading (bidirectional charging), der elbiler også kan gi strøm tilbake til nettet ved behov.

Les også: Disse gamle apparatene trekker strøm: du bruker dem hver dag uten å merke det

Annonse