Elbiler
Denne nye motoren kan gjøre dagens elbiler overflødige
Motoren har potensial til å gi elbilene langt større rekkevidde.

Elbilene har for alvor inntatt de norske veiene, og i dag er over halvparten av alle nye biler som selges elbiler.
Selv om fossilbilene ser ut til å være på vei ut, er det fortsatt mange som kjemper for at de skal ha en plass i fremtidens bilpark.
Et av håpene for dette er hydrogenmotorer.
Selskapet Aquarius Engines er blant dem som jobber med å utvikle en slik motor, og de har nå presentert en ny og spennende utgave av sin hydrogendrevne forbrenningsmotor – en motor som potensielt kan gjøre dagens elbiler «overflødige».
Det melder El Confidential.
Motoren er betydelig lettere og enklere enn tradisjonelle motorer, med en vekt på kun 10 kilo og et design med få bevegelige deler.
Den utgjør et mer miljøvennlig alternativ til både elbilbatterier og hydrogenbrenselceller, og kan tilby en kostnadseffektiv og vedlikeholdsvennlig løsning for fremtidens kjøretøy.
Tanken er at motoren skal integreres i elbiler for å lade batteriene som driver bilen.
Motoren bygger videre på en tidligere bensindrevet modell fra 2014, men er nå testet med suksess i hydrogenversjon av det østerrikske selskapet AVL-Schrick.
Testene viser at motoren fungerer problemfritt utelukkende på hydrogen.
Ifølge Aquarius Engines er det enkle designet en av de største fordelene. «I motsetning til tradisjonelle forbrenningsmotorer som har hundrevis av bevegelige deler, har denne motoren kun én bevegelig komponent: ett enkelt stempel,» forklarer selskapet.
Motoren fungerer ved at hydrogen sprøytes inn på begge sider av sylinderen, noe som skaper en eksplosjon som driver stempelets bevegelse. Stempelet interagerer med magnetspoler i hver ende, og denne bevegelsen omdannes til elektrisitet som kan brukes til å lade elbilens batterier.
Fordelene handler ikke bare om fravær av skadelige utslipp – hydrogenforbrenning produserer kun vanndamp – men også om lavere produksjonskostnader sammenlignet med de mer kompliserte og kostbare hydrogenbrenselcellene.
Det enkle designet betyr færre komponenter, noe som gjør motoren billigere å produsere og enklere å vedlikeholde.
Med en effekt på 16 kW – og en kommende variant på 80 kW – kan motoren potensielt gi elbiler betydelig økt rekkevidde.