Følg oss her

Biler

Volkswagen om fremtidsplanene - lover ekte bilnavn og storsatsing på elbil

Et nytt kapittel i Volkswagens elbilstrategi nærmer seg. Modellen ID. EVERY1 er på vei, men navnet er heldigvis ikke satt i stein

Publisert

d.

Foto: Volkswagon

Volkswagens salgsdirektør Martin Sander bekrefter overfor Autoundwirtschaft at det populære elbilnavnet ID. EVERY1 kun er midlertidig. Når den ferdige modellen lanseres i 2027, vil den få et «ordentlig navn», og ikke et teknisk kodenavn som ID. 2all eller EVERY1.

Skal bli en elbil for folket

Det kommende kjøretøyet skal ikke være en nisjemodell – det skal bli et volumprodukt med et målrettet prispunkt på 20.000 euro. Sander sier dette er en bil som skal holde en hel fabrikk i gang og tilby et ekte lavprisalternativ til elektrisk mobilitet for massemarkedet.

Les også: Hvis et ukjent nummer ringer – svar dette:

ID.3 har åpnet dørene

Volkswagen har allerede opplevd stor etterspørsel etter ID.3, særlig etter prisjusteringer. I løpet av to uker ble det solgt femsifrede mengder kun i Tyskland, takket være attraktive leasingtilbud sammenlignet med for eksempel Golf.

– Fremtiden er elektrisk

Sander avviser at EU-lemping på 2035-målet for forbrenningsmotorer vil endre Volkswagens retning. – Vi tror elektriske biler er det bedre produktet, sier han, og viser blant annet til suksessen i markeder som Norge.

Innen 2026 kommer den rimeligere ID. 2all, før ID. EVERY1 følger året etter. Volkswagen satser sterkt på å nå nye markeder i Sør-Europa med disse rimeligere elbilene.

Mer elbil i Kina – men ikke til enhver pris

Sander innrømmer at Volkswagens ID.7 ikke har slått an i Kina, hvor konkurransen på pris er ekstrem. Her velger selskapet en langsiktig strategi med egne, Kina-spesifikke elbilmodeller fra 2026, fremfor å «kjøpe» markedsandeler gjennom rabatter.

Agenturmodellen på vent

Volkswagen har nylig bestemt seg for å gå tilbake til tradisjonell detaljhandel for salg av elbiler, i stedet for å satse på agenturmodellen. – Det ble for komplisert å drifte to ulike systemer parallelt, sier Sander, og legger til at et sterkt forhandlernett fortsatt er en stor fordel for selskapet.

Produksjon og effektivisering

Den kommende ID. EVERY1 skal bygges i Portugal og vil ikke få søskenmodeller fra andre merker i VW-konsernet. Bilens pris skal være mulig takket være lavere batterikostnader og ny produksjonsteknologi. – Vi snur hver stein, sier Sander. Erfaringene fra denne modellen skal også gagne hele konsernet.

Volkswagens satsing på elbiler viser ingen tegn til å bremse, og ifølge Sander er de klare til å levere både i bredden og dybden – fra ID. Buzz til de minste og rimeligste modellene.

Les mer: iPhone-triks selv Apple-ekspertene glemmer å bruke

Annonse