Følg oss her

Mobil

Slik avslører du telefonsvindel: lytt etter disse advarslene

Svindlere avslører seg selv – her er 10 ting du bør lytte etter neste gang telefonen ringer.

Publisert

d.

Svindlere blir stadig flinkere til å etterligne banker, myndigheter og kjente selskaper. Én telefonsamtale kan være nok til å lure deg for penger eller personlig informasjon. Men det finnes klare tegn i samtalen som avslører dem – hvis du vet hva du skal høre etter.

Her er 10 uttrykk og formuleringer som bør få deg til å stoppe opp umiddelbart.

“Jeg ringer fra banken din…”

Foto: fizkes / Shutterstock.com

Når noen hevder å være fra banken, politiet eller Skatteetaten, og samtidig ber deg bekrefte opplysninger, er det stor grunn til mistanke. Seriøse aktører gjør ikke dette over telefon.

“Kontoen din er i fare – du må overføre penger nå”

Foto: chainarong06 / Shutterstock.com

Et forsøk på å stresse deg til handling. Dette er en klassisk svindelmetode som forsøker å få deg til å flytte penger til en falsk konto.

“Du må handle med en gang”

Foto: tsingha25 / Shutterstock.com

Tidsfrister og press øker risikoen for at du ikke rekker å tenke klart. Ekte rådgivere gir deg aldri panikkfølelse – bare svindlere gjør det.

“Installer dette programmet først”

Foto: fizkes / Shutterstock.com

Blir du bedt om å laste ned noe mens du er i samtale, skal du umiddelbart legge på. Det er ofte programvare for fjernstyring av telefon eller PC.

“Det er mistenkelig aktivitet på kontoen din”

Foto: TippaPatt / Shutterstock.com

Uansett hvor troverdig det høres ut, er dette en standard åpning for mange telefonsvindlere. De vil fremstå som hjelpsomme, men har skumle hensikter.

“Bekreft opplysningene dine”

Mobil, Smartphone, android, Iphone
Foto: Shutterstock.com

Ingen reell aktør vil be deg bekrefte personnummer, kortinformasjon eller BankID over telefon – spesielt ikke uten at du selv har tatt kontakt først.

“Du har vunnet noe” eller “Du får penger tilbake”

Foto: PeopleImages.com – Yuri A / Shutterstock.com

Fristende tilbud som ender med at du må oppgi sensitiv informasjon. Dette er en kjent svindelmetode som går igjen.

En merkelig tone eller unaturlig språk

Foto: fizkes / Shutterstock.com

Rart språk, stiv uttale eller dårlig grammatikk er ofte et tegn på at samtalen er styrt av et manus – og personen ikke snakker norsk flytende.

“Gi meg tilgang til mobilen eller datamaskinen din”

Foto: Pheelings media / Shutterstock.com

Aldri gi noen tilgang til enhetene dine via telefon. Dette gir svindleren full kontroll og mulighet til å stjele informasjon eller penger.

Du føler deg utrygg – men vet ikke helt hvorfor

Foto: voronaman / Shutterstock.com

Din egen magefølelse er et kraftig verktøy. Føles noe rart, så er det kanskje det. Legg på og kontakt banken eller selskapet direkte.

Annonse