Følg oss her

Teknologi

10 ganger Elon Musk kapret verdens oppmerksomhet: og hvorfor det virket

Elon Musk gjør mer enn å bygge raketter og elbiler – han bygger øyeblikk hele verden snakker om. Fra flammekastere til navneendringer: Her er de 10 villeste PR-stuntene han har gjort, og hvorfor de traff så hardt.

Publisert

d.

Elon Musk er mer enn en teknologigründer. Han er en mediemester med et talent for å skape øyeblikk som alle snakker om. Hver gang han gjør noe absurd, morsomt eller kontroversielt, ligger det ofte en bevisst strategi bak.

Her er 10 av Musks mest spektakulære PR-stunt – og hva de egentlig handlet om.

Da han sendte en Tesla ut i rommet

Foto: Mike Mareen / Shutterstock.com

I 2018 skjøt SpaceX opp en rød Tesla Roadster med en mannequin ved rattet. Det virket som en spøk, men koblingen mellom romfart og elbil ga maksimal eksponering for begge prosjektene.

Da han kalte sønnen sin X Æ A-12

Foto: Alessia Pierdomenico / Shutterstock.com

Navnet på barnet med Grimes skapte overskrifter over hele verden. Det satte Musk i sentrum av en global samtale om fremtid, språk og tech-kultur.

Da han røyket en joint i Joe Rogans podcast

Foto: Mike Rosecope / Shutterstock.com

Et enkelt drag på direktesendt video sendte Tesla-aksjen i fritt fall. Samtidig fremsto Musk som en uforutsigbar og uavhengig tenker for millioner av unge.

Da han kjøpte Twitter og endret navnet til X

Foto: Omar ElDeraa / Shutterstock.com

Oppkjøpet var kontroversielt, men navneendringen var sjokkerende. Det slettet en av verdens sterkeste merkevarer og erstattet den med Musks visjon om en alt-i-ett-app.

Da han solgte flammekastere

Foto: Brandon Woyshnis / Shutterstock.com

The Boring Company lanserte «Not-a-Flamethrower» som en spøk – men solgte 20 000 stykker. Det skapte global omtale og finansierte tunnelgraving.

Da han utfordret Putin til én-mot-én kamp

Foto: Golden Brown / Shutterstock.com

Et tweet om en fysisk kamp mot Vladimir Putin virket absurd, men endret mediebildet og satte Musk i sentrum under en global krise.

Da han avskaffet Teslas PR-avdeling

Foto: kovop / Shutterstock.com

Musk kommuniserer direkte med offentligheten via X. Uten mellomledd blir alt han sier umiddelbart nyheter – og ofte overskrifter.

Da han sa han ville ta Tesla av børsen for 420 dollar aksjen

Foto: Mike Mareen / Shutterstock.com

«Funding secured»-tweeten skapte kaos på markedet og kostet ham millioner. Men den viste Musks evne til å bevege økonomien med få ord.

Da han lanserte Cybertruck – og knuste vinduet

Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Demonstrasjonen av det «kulebestandige» glasset gikk galt da det knuste på scenen. Mange trodde det var en fiasko – Musk kalte det perfekt PR.

Da han endret Twitter-logoen til Dogecoin-hunden

Foto: alfernec / Shutterstock.com

I 2023 skiftet han logoen midlertidig til Dogecoin-memet. Kryptovalutaen skjøt i været – og Musk var igjen sentrum for spekulasjon og overskrifter.

Annonse