Biler
Disse bilene er spesielt utsatt for steinsprutskade
Spesielt en type il skiller seg ut.

I fjor ble det meldt inn hele 50 000 glasskader til Fremtind. Så langt i år er det registrert 19 prosent flere steinsprutskader enn på samme tid i fjor.
– Det er tredje året vi ser en skaderekord som følge av steinsprut. Og tallene våre viser en betydelig høyere andel glasskader på elbiler enn på fossilbiler, sier Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i Fremtind.
Årsakene er flere. Elbiler har ofte tynnere vindusruter for å spare vekt og dermed øke rekkevidden. Samtidig er vindusflatene større, noe som øker risikoen for skader.
– Alle som kjører elbil bør være ekstra nøye med å holde god avstand til bilen foran, ha steinsprutplaster i bilen og reparere små skader raskt, sier Hofstad-Nielsen.
Les også: Kinesisk luksus-elbil lanseres i Europa – skal konkurrere med BMW og Mercedes
Mange venter for lenge
En undersøkelse gjort av Respons Analyse for Fremtind i 2023 viser at én av tre bilister har fått steinsprutskade. I snitt venter de 15 dager før de får den reparert.
– Hvis du venter for lenge, kan skaden utvikle seg til en sprekk som gjør at hele ruten må byttes. Reparerer du med en gang, er det gratis. Men ved bytte må du betale egenandel, påpeker skadeforebyggeren.
Høyere reparasjonskostnader
Moderne frontruter er fulle av teknologi som varmetråder, filvarsling og head-up display. Det gjør at reparasjoner og utskiftninger nå er langt dyrere enn for noen få år siden.
– Det koster mye mer å skifte rute i dag enn for fem–ti år siden, avslutter Hofstad-Nielsen.
Skadeforebyggerens beste råd
- Monter skvettlapper for å hindre steinsprut.
- Ha alltid steinsprutplaster tilgjengelig i bilen.
- Dekk steinsprutskader raskt med teip for å forhindre at skitt ødelegger muligheten for reparasjon.