Bil og motor
Denne bilen var en gang luksus – nå kan du få den for under 60.000 kroner
Det som var sett på som luksusbiler for 25 år siden er nå blitt billig. Spesielt én bil står frem.

I premiumklassen for luksusbiler har merker som Mercedes, BMW og Audi hver sine velkjente flaggskip. S-klassen, 7-serien og A8 er biler de fleste kjenner til.
Men det finnes også modeller som har havnet i glemmeboken, selv om de i sin tid ble lansert som konkurrenter til de tyske luksusbilene. En av dem er Peugeot 607.
Les også: Derfor mister bilen din verdi før du har kjørt den hjem: 5 grunner
Fransk luksus til lav pris
Peugeot 607 ble lansert i 1999 som etterfølgeren til 605, og var på mange måter et ambisiøst forsøk fra Peugeot på å utfordre de etablerte merkene i luksussegmentet.
Den nesten 4,9 meter lange sedanen tilbød god plass, høy komfort og utstyr som automatisk klimaanlegg, xenon-lys, skinninteriør og elektrisk justerbare seter.
Til tross for sitt luksuspreg klarte aldri Peugeot 607 helt å slå igjennom i markedet. Bilen ble produsert i 11 år frem til 2010, uten at det kom noen direkte arvtager.
I dag kan den kjøpes billig
I dag er Peugeot 607 et sjeldent syn på veiene, og mange av de opprinnelige bilene har for lengst blitt skrotet. Men for bilentusiaster som er opptatt av fransk bilhistorie, kan modellen være et interessant samlerobjekt.
I det danske bruktmarkedet ligger prisene for en Peugeot 607 nå helt nede i 32 000 til 60 000 kroner for de fleste tilgjengelige bilene. Enkelte spesielt godt holdte modeller selges for mer.
Blant annet finnes det et eksemplar fra 2006 med kun 77 000 kilometer på telleren som har en prisantydning på ca 200 000 kroner. Denne bilen har blant annet automatgir, skinnseter, 204 hestekrefter og elektriske seter med minnefunksjon. Nypris på slike biler var over 1,1 millioner kroner.
Viktig å være oppmerksom
Selv om Peugeot 607 byr på mye bil for pengene, må man huske at det er snakk om rundt 20 år gamle biler. Motorene og girkassene er generelt pålitelige, men oljelekkasjer kan forekomme, og enkelte bensinmotorer har en registerreim som må skiftes allerede etter 50 000 kilometer.
Elektriske feil er også et kjent problemområde og bør undersøkes før kjøp. Rust kan dessuten være en utfordring som fort kan bli avgjørende ved EU-kontroll.
Les også: Disse bilmerkene angrer eierne oftest på at de kjøpte