Elbiler
Elbatterier får helt nytt liv
Nissan og Stena Recycling i et strategisk samarbeid for sirkulær økonomi.

Nissan Automotive Europe har inngått et samarbeid med Stena Recycling for å sikre at brukte elbilbatterier får en ny livssyklus. Med over 80.000 Nissan Leaf på norske veier, ønsker Nissan å skape en bærekraftig verdikjede for batterigjenvinning og gjenbruk.
Les mer: Nordmenn har store beløp liggende i skuffen
En mer bærekraftig tilnærming
I stedet for å utelukkende utvinne råmaterialer fra kasserte batterier, benytter Stena Recycling en metode som kombinerer resirkulering og gjenbruk. På deres anlegg på Ausenfjellet utenfor Oslo blir hvert batteri diagnostisert for å avgjøre hvilke deler som kan repareres og gjenbrukes, og hvilke som bør gjenvinnes.
Maksimal utnyttelse av batterier
Brukte elbilbatterier har fortsatt stor kapasitet og kan fungere i opptil 10–15 år i energilagringssystemer. Gjennom dette samarbeidet sikres det at en betydelig andel av komponentene får et nytt bruksområde, enten som reservedeler til batterier som trenger service eller i nye lagringsløsninger. Ifølge Jon Emil Furuseth, Country Manager High Energy Batteries i Stena Recycling, gir denne strategien langt høyere verdi enn å kun hente ut materialer for resirkulering.
Nissan satser på sirkulære løsninger
Nissan har vært en pioner innen elbilteknologi siden lanseringen av Nissan Leaf i 2011, og ønsker nå å ta lederskap innen bærekraftig håndtering av elbilbatterier.
«Gjennom dette samarbeidet kan vi tilby produkter for andregangs bruk og samtidig redusere miljøavtrykket, i tråd med våre ambisjoner om karbonnøytralitet innen 2050,» sier Stian Thrane, kommunikasjonssjef for den norske Nissan-importøren.
Konkurransefortrinn i markedet
Denne avtalen gir Stena Recycling tilgang til en stabil strøm av brukte batterier, en ressurs som blir stadig mer ettertraktet i en tid der etterspørselen etter elbilbatterier øker. Batterier fra demonterte biler eller kjøretøy avskrevet av forsikringsselskaper kan ofte repareres og gjenbrukes i flere år.
Med Nissans omfattende erfaring innen elbilteknologi og Stena Recyclings ekspertise innen resirkulering, utforskes nå muligheter for kommersialisering av en prosess som omfatter trygg transport, demontering, reparasjon og gjenbruk av elbilbatterier.
Fremtidens gjenvinningsanlegg
Det nye anlegget på Ausenfjellet, delvis finansiert av Enova, spiller en nøkkelrolle i utviklingen av en sirkulær økonomi for elbilbatterier. Her kombineres resirkulering med gjenbruk for å forlenge levetiden til batteriene. Anlegget legger også til rette for å reintegrere reparerte moduler i nye elbiler eller energilagringssystemer.
En viktig brikke i det grønne skiftet
Gjennom dette samarbeidet styrker Nissan og Stena Recycling sin posisjon som ledende aktører innen bærekraftig håndtering av elbilbatterier i Norge. Ved å redusere avfall og maksimere ressursutnyttelsen, bidrar de til det grønne skiftet på en økonomisk og miljøvennlig måte.
Samarbeidet markerer et viktig steg mot en mer bærekraftig fremtid, hvor batterier ikke bare kasseres, men får et nytt liv i en sirkulær økonomi.
Les mer: De mest bærekraftige teknologiselskapene – Hvem leder an i det grønne skiftet?