Følg oss her

Bil og motor

Du gjør det hver gang du fyller drivstoff: Mekanikere advarer mot dyr feil

En vanlig vane ved pumpen viser seg å være langt mer skadelig for bilen enn mange bilister er klar over.

Publisert

d.

Mange bilførere fyller tanken videre etter det første klikket fra pumpen fordi de tror det gir lengre rekkevidde og færre turer til stasjonen.

Vanen virker uskyldig, siden bilen uansett skal fylles opp. I moderne biler kan dette likevel føre til kostbare skader.

Mekanikere advarer stadig oftere mot problemer i EVAP-systemet, som har som oppgave å håndtere drivstoffdamp. Systemet er ikke bygd for å ta imot flytende bensin.

EVAP-systemets rolle og sårbarhet

EVAP-systemet (Evaporative Emission Control System) samler opp drivstoffdamp fra tanken og leder dem til en karbonbeholder.

Der lagres dampen til motorstyringen vurderer at den kan brennes trygt i innsugningssystemet. Systemet reduserer utslipp og arbeider helt automatisk, men er følsomt for væske.

Komponentene er konstruert for gassformige damper og tåler derfor dårlig direkte kontakt med flytende drivstoff.

Det skriver Reidasofficial.

Når tanken fylles for mye

Det første klikket fra pumpen varsler at nivået i tanken har nådd punktet hvor en liten luftlomme skal bevares. Denne luftlommen gir plass til at drivstoffdamp kan utvide seg uten å presse systemet.

Fylling utover dette presser luftlommen bort og sender flytende drivstoff inn i EVAP-rørene. Karbonbeholderen forsøker da å absorbere væsken, selv om den ikke er konstruert for det.

En mettet karbonbeholder mister funksjonen sin.

Overflødig drivstoff kan trenge videre inn i motorens innsugning og føre til ujevn tomgang, startproblemer eller sterk bensinlukt rundt kjøretøyet. Motorlampen tennes ofte kort tid etter, fordi styringsenheten registrerer unormale verdier.

Vanlige feil og kostnader

Fagfolk opplyser at EVAP-relaterte feil er blant de mest utbredte årsakene til at motorlampen lyser i moderne bensinbiler. Feilene skyldes sjelden defekte deler, men snarere lang tids overfylling av tanken.

Reparasjoner kan bli kostbare. En karbonbeholder koster ofte flere tusen kroner inkludert arbeid, og slanger eller magnetventiler må noen ganger også byttes.

Slik unngår du unødvendige skader

Forebygging er enkelt. Fyllingen bør avsluttes ved pumpens første klikk for å bevare luftlommen i tanken. Dette reduserer risikoen for at flytende drivstoff når EVAP-systemet.

Dersom motorlampen tennes etter tanking, bør bilen undersøkes før den fylles videre. En bevisst tankrutine kan spare både reparasjonskostnader og unødvendige verkstedbesøk.

Annonse