Følg oss her

Elbiler

Tesla setter rekord i Norge – men salget i Europa stuper

Teslas utvikling i Europa og Norge går i hver sin retning.

Publisert

d.

Shutterstock.com

Nye tall fra den europeiske bilprodusentforeningen ACEA viser at Teslas EU-registreringer sank kraftig i oktober, samtidig som merket opplever et rekordår i Norge.

Halvering i EU-salget

Tesla registrerte 5647 nye personbiler i EU i oktober. Det er en nedgang på 48 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

Også for perioden januar til oktober peker pilene nedover. Tesla har registrert 117.000 biler så langt i år, mot 192.000 i samme periode i fjor – et fall på 39 prosent.

Les også: Glem alt om bensin, diesel eller strøm: BMWs nye motor kan gjøre andre biler overflødige

I samme tidsrom har elbilsalget i EU økt med rundt 26 prosent. Teslas markedsandel har dermed falt fra 2,2 prosent til 1,3 prosent.

Rekord i Norge

Kontrasten til det norske markedet er stor. Tesla har allerede satt ny årsrekord for antall registrerte biler og ligger på rundt 19 prosent markedsandel hittil i 2025.

Model Y dominerer fortsatt registreringsstatistikken og er Norges mest solgte bilmodell, uansett drivlinje.

Konkurrentene tar innpå

Mens Tesla faller, vokser kinesiske BYD raskt i EU. BYD registrerte 13.350 biler i oktober – nesten tre ganger så mange som året før – og har nå en europeisk markedsandel på 1 prosent.

Volkswagen-gruppen ligger fortsatt øverst i Europa med 27,6 prosent av markedet. Deretter følger Stellantis (14,7 prosent), Renault-gruppen (10,1 prosent) og Hyundai/Kia samlet (8 prosent).

Få modeller i Europa

Flere analytikere peker på at Teslas modellutvalg i Europa er snevert. Selskapet selger i praksis kun Model 3 og Model Y i det europeiske markedet. Det skriver tek.no.

Ifølge Ferdinand Dudenhoeffer ved CAR-tenketanken har Tesla ikke bare fått økt konkurranse fra Kina, men også fra europeiske produsenter som har tatt igjen mye av det teknologiske forspranget Tesla tidligere hadde.

Elbilandelen synker i Europa

I oktober hadde elbiler en andel på 16,4 prosent av nybilsalget i EU – langt unna Norges 97,4 prosent samme måned.

Fordelingen ellers i EU i oktober:

• Hybrid: 34,6 prosent
• Plug-in hybrid: 9,1 prosent
• Bensin: 27,4 prosent
• Diesel: 9,2 prosent

Les også: Nordmenn risikerer høy bot: Her er dekkene som ikke lenger er godkjent

Hei, jeg heter Amandus. Jeg er skribent i Media Group Denmark, der jeg hovedsakelig jobber med Teksiden.no. Her skriver jeg om nye biler, mobiltelefoner og annen spennende teknologi. Jeg har vært skribent i seks måneder, med et særlig fokus på teknologinyheter.

Annonse